EuroPride-festivalen 2008 har inte bara blivit en publiksuccé för hbt-samhället, utan också en besökarmässig och ekonomisk framgång för staden Stockholm. Stadens utrednings- och statistikkontor gjorde redan 2006 en studie på besökarna till Stockholm Pride och i år har man gjort en uppföljande studie.
Undersökningen 2006 släpptes men det blev ingen större spridning av den. De siffror som kom fram då var helt enkelt inte så positiva som man hoppats.
I år är det dock helt annorlunda och Föreningen Stockholm Pride släpper nu siffrorna med åtföljande pressmeddelande tillsammans med Stockholm Visitors Board. EuroPride har lockat procentuellt dubbelt så många utländska besökare som 2006. Turisterna, alla som har permanent adress utanför staden, uppskattas ha omsatt 100 miljoner kronor i så kallad ”turistekonomi”, det vill säga det man spenderar på boende, restaurangbesök, nöjen, sightseeing och shopping.
– Att så många som nio av tio angav EuroPride som reseanledning visar attraktionskraften i evenemanget. Stockholm är en mångfaldens stad och evenemanget bidrar till att sprida den bilden internationellt, säger Mattias Rindberg, Chef för affärsområde Evenemang på Stockholm Visitors Board i pressmeddelandet.
Vid en jämförelse mellan de två undersökningarna kan man se att en tydligt skift i könsfördelningen bland de svarande skett. I hbt-sammanhang brukar andelen män dominera, så är det inte numera när det handlar om Pride. 2006 var det 48% kvinnor och 52% män som svarade på frågorna, i år 61% kvinnor och 38% män, medan 1% definierade sig som transperson. En förändring är också att andelen bland yngre och yngre medelålder ökat jämfört med 2006. Såväl de yngsta som de äldre har minskat i procentandel.
I år svarade 8% att de var besökare från ett annat land, 2006 var den siffran endast hälften så stor. 2006 angavs Finland, Norge och USA som de länder varifrån flest utländska besökare kom, i år är var det Norge, Finland, Tyskland och Storbritannien som dominerade den gruppen.
Hela 62% av deltagarna är boende i Stockholm, med i övrigt verkar fördelningen från andra delar av Sverige vara likartad över åren. Den enda märkbara skillnaden är att Upplandsboendes andel ökat från två till fem procent.
Att Pridefestivalen står stark som varumärke i hbt-gruppen visar sig tydligt när man jämför svaren på vilka informationskällor man haft. 2006 dominerade svaret Internet medan ”Egen kännedom” kom på andra plats. I år är det tvärt om. Hela 61% anger egen kännedom som informationskälla om festivalens existens. Festivalens besökare vet numera uppenbarligen om att den hålls varje år. Såväl 2006 som 2008 anges i undersökningen att QX som tidning och webb är en ”vanlig” informationskälla. Bland typen av informationskälla förutom ”egen kännedom” dominerar Internet med hela 87%. 50% svarar att tidningar används som informationskälla. TV och radio ligger långt efter med 23% respektive 17%.
Likt 2006 beslutade sig den avgjort största gruppen för att delta i festivalen redan ett till två år innan den hölls. Hela 41% svarade så i år, 50% 2006. 90% av de tillresta besökarna angav att de kom till Stockholm just för festivalen. 48% kom till Stockholm med tåg, 26% med bil, 20% valde flyg, 7% tog reguljär buss och 2% åkte med chartrad buss.
2006 stannade besökaren i genomsitt 5,5 nätter och 26% av dem bodde på hotell, 10% på vandrarhem. I år var fördelningen 5 nätter i snitt, 25% på hotell och 10% på vandrarhem. Över hälften bodde bägge åren hos släkt och vänner.
Jämför vi mellan de två åren vad besökarna gjorde utöver att gå på Pride, dvs Pride Park, Pride House och paraden, så var det 69% som 2006 gick på restaurang. En siffra som 2008 ökat till hela 81%. En delförklaring kan vara att andelen som enbart äter på Prideområdet helt enkelt minskat. Populära aktiviteter var även att träffa släkt och vänner, shoppa och gå på nattklubb. Det senare anges inte var, men man kan anta att det innefattar att man går på gayklubbar, Pridefester och barer. I undersökningen anges inte om restaurang och pub/nattklubb är hbt-inriktade eller ej.
Noterbart är att medan 21% svarade att de ägnade sig åt sightseeing 2006 så var det hela 43% som ägnade sig åt det i år.
För stadens turistnäring är det mest intressanta hur många ”turistkronor per dygn” som spenderas. Där har satsningen på EuroPride 2008 visat sig ge ett mycket positivt resultat. Vid undersökningen 2006 hamnade man på 956 kronor. I år på det avgjort bättre siffrorna 1502 kronor. Den största utgiften, 414 kronor, handlar om restaurang och café-besök följt av logi (271) och därefter shopping (246).
Slår man samman ekonomin för de turister som betalade DogTag eller dagpass anges i år 53 miljoner som ”generell ekonomisk omsättning” varav 48 miljoner är ”specifik”, det vill säga den omsättning som gäller de Pridedeltagare som kom till Stockholm specifikt för EuroPride.
Deltagarna i paraden som inte köpt DogTag eller dagpass beräknas ha dragit in 47 miljoner, varav 41 är från de som kom till stan just för EuroPride.
Räknar man om detta till sysselsättningseffekt för staden blir det totalt 72 årsverken inom turistnäringen. Undersökningen 2006 gav i jämförelse klena 16 årsverken. I andra rapporter reviderat till 15.
Just nu satsar staden tillsammans med Stockholm Pride hårt på att få arrangemanget WorldPride till Stockholm 2012.
– Vi tror att festivalens internationella betydelse kan växa och vill fortsätta den positiva utvecklingen. Dels vill vi stärka vårt internationella solidaritetsarbete, men också förbättra marknadsföringen av festivalen tillsammans med SVB i andra länder, berättar Föreningen Stockholm Prides ordförande Jonah Nylund.
Beräknade årsverken som enligt Stockholm Visitors Board genererades av evenemang i Stockholm 2006/2007 (inom parantes ca antal dagar evenemanget pågår)
Stockholm Horse Show: 46 stycken (tre dagar)
LG Hockey Games: 31 stycken (fyra dagar)
DN Galan: 12 stycken (en dag)
Skandinavien Masters: 51 stycken (fyra dagar)
Elitloppet: 63 stycken (nio dagar)
Melodifestivalen: 25 stycken (en dag)
Tjejmilen: 50 stycken (en dag)
Stockholm Pride 2006: 15 stycken (sju dagar)
EuroPride 2008: 72 stycken (tio dagar)
Ladda ner 2008 års rapport
Stockholm Europride resultatsammafattning
Uppdaterad 2018-04-11
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!