Även om den tysk-judiske konstnärinnan Lotte Laserstein var erkänd som konstnär redan under sin verksamma tid, var det 2003 då en retrospektiv utställning visades i Berlin som hennes liv och konstnärsskap fick sitt stora genombrott.

Lotte Laserstein inledde sitt konstnärsskap i Berlin på 20-talet. En tid då den homosexuella identiteten växte fram i Europa och Laserstein bidrog med identitetsformandet genom att porträttera den ”Nya Kvinnan”, en ny bild av kvinnlighet fjärran från de femininiserade bilderna av ”skönhet” och moderskap som länge varit det sätt kvinnor avbildats, inte sällan för männens blickar. I Lasersteins bilder var kvinnor aktiva i samhällslivet, ofta kortklippta med en mer androgyn look.

Hon var verksam fram till 1935 i Berlin då nazisterna med hänvisning till hennes judiska påbrå stängde hennes konstverksamhet. När hon två år senare blev inbjuden att ställa ut i Sverige tog hon chansen att ta med delar av hennes konstsamling och fly nazisternas terror. I Sverige fick hon hjälp genom den judiska församlingen att hitta en man som gifte sig med henne i ett skenäktenskap så att hon kunde få stanna i landet.

Ich und mein Modell, 1929-30Lotte Laserstein med modellen Traute Rose

Med flykten lämnade hon inte enbart sitt hemland, utan även sin älskade och favoritmodell Traute Rose liksom sin mor som 1943 mördades i koncentrationslägret Ravensbrück, en av de många judiska flyktingar som nekades inresa i Sverige på grund av den restriktiva flyktingpolitiken. Hon valde att stanna i Sverige även efter kriget och här fortsatte hon sin konstnärliga verksamhet, först i Stockholm och senare i Kalmar där hon 1993, 95 år gammal, avled.

I Sverige försörjde hon sig genom både porträttmålning på uppdrag och genom offentlig konst. Mer utförligt har den lesbiska pjäsförfattaren Carolyne Gage skrivit om Lotte Laserstein och hennes betydelse för den lesbiska identiteten på sin blogg.

Abend über Potsdam, Lotte Laserstein

I Sverige finns Lotte Laserstein representerat på Kalmar konstmuseum, Moderna museet och Nationalmuseum. Hon har en gata uppkallad efter sig i stadsdelen Schöneberg i Berlin och flera utställningar, bland annat på Judiska museet i Stockholm och utställningen 2003 på Museum Ephraim-Palais med titeln ”Meine einzige Wirklichkeit” sammanställd av Anna-Carola Krausse. I samband med att Lasersteins konst nu återupptäcks har hennes centrala verk gått för stora summor på auktionerna. Rekord blev det för hennes målning från 1930, ”Abend über Potsdam”, som såldes 2010 på nära 5 miljoner svenska kronor hos Sothebys i London. Verket kan nu ses på Neue Nationalgalerie i Berlin.

Am Motorrad, 1929, Lotte Laserstein
Lotte Laserstein var med att forma lesbisk identitet i Tyskland och Sverige så som Tom of Finland format delar av bögidentiteten. Bland de verk som nu klubbas på onlineauktionen hos Auktionsverket är den med högsta utropet ett nakenstudie ”Sittande naken kvinna”.  Modellen är inte längre Traute Rose, men i Sverige fick hon kontakt med Margarete Jaraczewsky som blev en nära vän och som ofta stod modell. Några av de porträtt och naturmålningar hon gjorde under sin svenska tid finns med liksom några fina självporträtt.

Lotte Laserstein ligger begravd på Räpplinge kyrkogård i Kalmar län.

Sittande naken kvinna, Lotte Laserstein