Berätta Anton, du ska vara med i musikalen Rent?
– Ja, jag gjorde audition för drygt ett år sedan, en måndag mitt under After Dark-perioden.
Anton berättar att det kan vara svårt att få till kemin i en scen på audition när man ställs mot någon man aldrig träffat, men när han fick stanna kvar skulle han sjunga mot Erik Espinosa, en kille han känt sen barnsben.
– Han var från Simrishamn och jag från Ystad så vi kände varandra och då sa vi till varandra ”nu jäklar, nu kör, nu kysser vi varandra och tar på varandra så det känns äkta”.

Deras audition föll juryn i smaken och båda landade sina roller. Anton som Angel och Erik som Tom Collins.
Och rollen som Angel har Anton faktiskt gjort innan.
– Ja, jag var med i en version som sattes upp i Halmstad. Vi spelade i tre veckor för fulla hus. Jag var en nyexaminerad 22-åring så det var stort för mig.

Var det din första roll?
– Nej, det var min andra. Min första roll var som bordellpojke hos Babsan i Glada Änkan 2016.

Har du sett Rent-musikalen själv?
– Bara amatörversionen, jag är för ung för att ha sett den legendariska musikalen som spelades i Stockholm.

Ja, det var ju din After Dark-kollega Conny Bäckström som gjorde rollen som Angel i Sverige för många år sen, nu är det din tur.
– Ja, och det känns kul att rollen stannar inom After Dark-familjen, Conny är så fin och önskade mig lycka till. Även Alex Falk var ju med som understudy till Conny. Men jag var bara 12-13 år när den gick så jag missade det.

För de som inte vet handlar om Rent om en grupp fattiga unga artister som kämpar med motgångarna i livet och för att överleva och skapa sig ett liv i East Village på Lower Manhattan, där de bor på ett loft i ett rivningshus i skuggan av hiv/aids.

Rent blev en omedelbar succé i New York och spelades 5123 gånger under 12 år på Broadway. Den har vunnit fyra Tony Awards och spelats på 25 olika språk i mer än 50 länder.
– Jag blev helt knockad av den. Den är ju otroligt sorglig men också levnadsglad, den handlar om människor som har fått en dödsdom, det fanns inga bromsmediciner på den tiden men Angel lever varje dag, fullt ut. Den handlar om att älska att leva.

Jag minns scenen när Collins sjunger ”I’ll cover you” på Angels begravning.
– Ja, den är ju hjärtskärande… Och nu låter jag kanske pretentiös, men att spela Angel och få dö på scenen varje kväll blir som ett nyvaknande för mig. Att ha människor som gråter omkring en blir en påminnelse om sin egen död och det avtryck man gör under sin levnad

Vad är det som gör att den fortfarande spelas?
– Den cementerar 90-talet i hbtq-världen, rädslan för hiv, men samtidigt ljusningen som man såg tidigt 2000-tal med liberalism och öppenhet. Det är såna livsöden, samtligt som musiken är fantastisk. Det är ingen slump att den vann fyra Tony Awards, bland annat för bästa musikal och bästa musik.

Till sist, saknar du After Dark?
– Varje dag! Det var två år av mitt liv och en pojkdröm som gick i uppfyllelse. Det har tagit tid att smälta och acceptera att det kanske inte blir något mer. Men jag hoppas det blir mer After Dark i framtiden. Det gör jag verkligen.

Rent spelas på Malmö Live 17-19 maj.