I Solna sitter designern Bea Szenfeld tillsammans med sina assistenter och tillverkar Prides dogtags. Alla som köper ett veckopass kommer få en dogtag att hänga runt halsen.
– Eller så kan man ha den i örat, säger Bea.
Hittills har de gjort 5 000. De har 3 500 till att göra.
Årets dogtag är en liten metallamulett som innehåller en liten papperslapp med ett budskap. Det finns tre olika budskap. Ett av budskapen lyder ”Det är bättre att bli hatad för den man är, än att bli älskad för den man inte är. Den lilla amuletten hänger i en svart vaxad bomullstråd. I amuletten finns också ett rött litet konfettihjärta och amuletten kommer ligga i ett vitt kuvert.
Niklas Torsell, Prides presschef, berättar hur det kom sig att just Bea designar årets dogtag.
– Jag frågade Bea, eftersom jag tyckte att det kunde vara bra med en designer som folk känner till. Hon är ett bredare namn och vi har redan haft självklara, som till exempel Lars Wallin, Efva Attling och Christer Lindarw. När jag skickade mejlet och frågade om hon ville designa dogtagen svarade hon efter fem minuter och skrev ”HU
A!”.
I ateljén finns godisskålar, med polkagrisar och skumgodis av okänd sort och det står ett fat med dammsugare på. I två veckors tid har Bea och hennes assistenter, vänner och assistenter och assistenters assistenter arbetat ideellt med tillverkningen.
– Man skulle kunna tillverka dem i fabrik också. Men i så fall hade jag fått åka ner och kolla att det inte blivit något barnarbete. Jag jobbar inte så, säger hon.
Innan designern fick sin idé gjorde hon gedigen research.
– Dogtags är ju från början militärsmycken. Eller så är det identitetsbrickor för katter och hundar. Så har de en liten adresslapp i. De ser ut som de här dogtagsen.
Hon berättar att hon ofta har assistenter som är gay.
– Jag brukar dra ut dem ur garderoben. Själv är jag lite gay.
Bea berättar att tanken inte är att uppmana folk att komma ut med budskapen.
– Men jag vill att folk ska ha dogtagen som ett minne och de ska minnas att de varit påStockholm Pride.
– Jag hoppas att folk ska leva ut och få klä ut sig och klä upp sig. När de sitter i kassan på Ica och blippar bröd får de inte glömma bort hur det var på Pride.
Bea berättar att det tog henne tio år att komma ut som vegan. Hon menar att det antagligen är lika svårt eller ännu svårare att komma ut.
– Folk har mycket fördomar och om man är på ett visst sätt, som frångår normen, kan man få svårare att få jobb. Jag är egenföretagare …
I en av dogtagsen ligger det en ”Golden ticket”. Får man den, så vinner man också en ”dejt” med designern.
– Då får man gå på röda mattan med mig. Om det är första priset eller ett straff får folk själva avgöra, säger hon.
Tidigare Dogtag-designers
1998 – Efva Attling (silverplatta)
1999 – Camilla Wessman (vit plastplatta)
2000 – Tom Hedqvist (gummiband med tro, hopp och kärlek)
2001 – Lars Wallin (läderband med strass)
2002 – Christer Lindarw (silverkedja med silverplatta)
2003 – Andy Gunnarsson (svettband)
2004 – Luoise Häggberg (pusselbit som passade med andra)
2005 – Lars Eriksson (blomma)
2006 – Magnus Skogsberg (väska)
2007 – Margaretha Julle (slips)
2008 – Jake Rydqvist (ljusplatta)
2009 – Alessandro Falca (silverplatta med punktskrift)
2010 – Sofia Priftis (scarf)
2011 – Karolina Tullberg (armband i tenn med inskriptionen Alltid Öppen)
Uppdaterad 2022-07-26
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!