Studieförbundet Sensus och QX arrangerade idag ett seminarium som ställde frågan om företagen går först i arbetet för hbt-personers rättigheter.
I panelen satt Johnny Kroneld som arbetar med PR och marknadsfrågor inom HP, Anders Lindström som i sitt arbete med PR på SAS tog fram den enormt uppmärksammade kampanjen Love is in the air, Anders Boysen aktiv inom IBMs hbt-nätverk Eagle och Helena Westin, egen företagare med lång erfarenhet av såväl hbt-rörelsen som företagsvärlden.
Eagles nätverk samlar hbt-personer och dess vänner inom företaget för att skapa en bättre arbetsplats som även innebär att företaget stärks och lockar den bästa arbetskraften. Ett perspektiv av mångfaldsarbetet som ännu inte slagit rot i mer traditionellt svenskt näringsliv.
Johnny Kroneld berättade om hur HP aktivt är med på en lång rad Pride-festivaler, bland annat i Stockholm, och att man också bidrar till det amerikanska samarbetet mellan företag som lyfter mångfald, Out & Equal. Även för HP handlar det förutom om marknadsföring om att stärka arbetsplatsen och ännu, berättade Kroneld, finns inte kravet på att de investeringar man gör omedelbart skall betala sig.
Helena Westin underströk vikten av mångfaldsarbetet för att stärka det svenska näringslivet. På en arbetsplats där man inte behöver dölja sin personlighet kan energi frigöras, och innovationer får större möjlighet att utvecklas.
– Inte minst nu i krisens tid där vi ser hur Sverigedemokraterna här och ett nazistiskt parti i Grekland tar plats så är det för vår ekonomis skull, och jobbens, avgörande att vi fortsätter arbeta för mångfald i samhället och på arbetsplatsen.
RFSLs förbundsordförande Ulrika Westerlund menade att det finns flera paralleller med det arbete som hennes organisation och den ideella rörelsen bedriver. Hon lyfte bland annat RFSLs HBT-certifiering, ännu så länge främst hos offentlig sektor även om företag nu visar intresse liksom det arbete som skedde inom Fritt Fram-projektet där personal inom försvaret, polisen och Svenska kyrkan utbildades i hbt-frågor.
Samtalet leddes av QX Förlagschef Jon Voss som frågade om det finns en konflikt mellan affärsnyttan som ingång för mångfald och diskrimineringsperspektivet som ofta är utgångspunkten för såväl hbt-rörelsen som i det fackliga arbetet.
– Detta hänger ihop och är två sidor av samma fråga, menade Westin som fick medhåll av övriga deltagare samtidigt som Anders Boysen även underströk att det inte är nödvändigt att alla sätt att arbeta förs in under samma paraply.
– Det kan ju behövas mångfald också inom hbt-världen, påpekade han.
Att det idag pågår ett intensivt arbete, inte minst just bland företag inom rese- och it-branschen för att inkludera hbt-personer liksom att mångfald, inkluderande hbt, är en viktig del av marknadsföring blir tydligt även i Sverige.
I våras arrangerades en konferens i Stockholm på inbjudan av IBM, där ett nätverk för att utveckla mångfaldsarbetet inom olika företag bildades och att företag, stora och små, vill idag profilera sig i Pride-sammanhang är tecken på detta.
– Nästa fråga är hur vi nu inkluderar queer och trans-perspektiv i denna utveckling, sa Westin.
Seminariet var det första som QX var med att anordna i samband med Almedalsveckan. Under onsdagen är det kommun- och regionalpolitik som lyfts och på torsdag arrangerar QX en fest på Wisby Strand.
Uppdaterad 2016-12-01
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!