Detta är Booking.coms hittills mest omfattande reseundersökning kopplat till hbtq+frågor för att ta reda på resebranschens växande utbud av hbtq+upplevelser. Undersökningen genomfördes bland 11 555 hbtq+resenärer i 27 länder och områden över hela världen.
75 % av de tillfrågade svenska hbtq+resenärerna säger att de måste tänka på sin säkerhet och sitt välbefinnande när de väljer resmål. 71 % av de svenska resenärerna medger att nyhetsrapportering kring attityder, diskriminering och våld mot personer som identifierar sig som hbtq+ har haft en stor påverkan på val av resmål (av världens alla länder är samkönade relationer fortfarande olagligt i 64 länder, varav elva länder där det kan utdömas dödsstraff). 67 % säger att vissa resmål är helt otänkbara och 43 % har till och med ställt in en resa under det senaste året efter att de sett att ett resmål inte stöder de som identifierar sig som hbtq+.
Siffran ökar markant, till 63 %, bland transpersoner.
67 procent av de tillfrågade svenska resenärerna har upplevt diskriminering när de reser, en siffra som ökar till 86 % bland transfeminina och till 83 % bland transmaskulina resenärer. 20 % säger att de har blivit uttittade, skrattade åt eller verbalt misshandlade av andra resenärer. Denna siffra är högst bland pansexuella (26 %) och lesbiska resenärer (23 %). Nästan lika stort antal (18 %) uppger att de har mötts av samma beteende men från lokalbefolkningen på resmålet, en siffra som ökar till 23 % bland lesbiska resenärer och 22 % bland queera och pansexuella resenärer.
För transpersoner kan resor innebära ytterligare hinder, till exempel om deras könsidentitet, namn eller utseende inte stämmer överens med informationen i deras pass. Enligt 62 % av de svenska hbtq+resenärerna har deras identitet som hbtq+person påverkat hur de framställer sig själva när det gäller val av kläder och sminkning när de reser, siffran ökar till tre fjärdedelar (75 %) bland transpersoner.
Trots medias rubriker och fortsatt betydande utmaningar på många resmål, känner 69 % av de svenska resenärerna i undersökningen att deras erfarenhet av att vara hbtq+ faktiskt gör dem mer självsäkra när de reser. Det är också positivt att 77 % av svenska hbtq+resenärer känner sig säkra på att de kan delta i de aktiviteter de vill på semestern. Majoriteten av de svenska resenärerna (61 %) söker också efter sevärdheter och aktiviteter som är skräddarsydda för hbtq+personer.
77 % av svenska hbtq+resenärer känner sig mer bekväma att resa tack vare resebranschens ökade inkludering, och 65 % undersöker olika reseföretag och upplevelser innan de reser för att ta reda på hur de agerar för att stödja personer som identifierar sig som hbtq+. 66 % säger att de är mer benägna att boka resor och upplevelser hos företag som ägs av hbtq+personer.
Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes oberoende bland ett urval av fler än 11 555 hbtqi+-resenärer i 27 länder och områden, varav 203 svar kom från Sverige. Undersökningen genomfördes online under mars och april 2023.
Booking.coms införde sitt Travel Proud-program under 2021, vilket innebär att företaget erbjuder boenden listade hos Booking.com en gratis utbildning om inkluderande gästfrihet. Utbildningen ger boenden en bättre förståelse för de specifika utmaningar som hbtq+resenärer står inför.
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!