Reklam
Tom Andersson, VD och rektor, Berghs School of Communication:
I takt med att vår identitet skapas och omskapas i allt snabbare takt har kroppen hamnat i allt starkare fokus. Kroppen är källan till ideal, personlig integritet och perfektion. Den traditionella bilden av penetration blir då smutsig, en icke estetisk känsla. Njutning i kontrast till orgasm, intima relationer utan reell penetration, ter sig vackrare och renare. Sexualiteten ska locka, men inte synas vara aktiv. Och sexualiteten mellan kvinnor, lesbiskheten i sig, kan lättare gestalta och skildra denna renare sexualitet, spermalös som den är.
Ted Hesselbom, moderedaktör för Straight och vd på reklambyrån Hesselboms Universum:
Den lesbiska trenden kom redan i slutet av 90-talet. Manlig androgynitet har varit tröttsamt ute en längre tid och lesbiska varit en hemlig, oupptäckt källa av nyskapande för modevärlden. Nu kommer snarare de lesbiska bytas ut mot mer och mer maskulinitet hos kvinnor. Allt som blir mainstream och accepterat blir tråkigt för modevärlden som hela tiden måste förnya sig.
http://www.qx.se/info/prenumeration.php
Källa: Från tidningen QX
Publicerad: 2001-03-22 01:00:00
Uppdaterad 2018-04-27
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!