Pride
De senaste åren har Stockholm Pride i allt högre utsträckning professionaliserats, inte minst vad gäller marknadsföringen. Ett led i detta är tidigare års samarbete med reklambyrån Hesselboms Universum. I år har avtal slutits med en av landets stora reklambyråer, Ogilvy.
Reklambyrån ställer sina resurser till förfogande för att marknadsföra det som blivit Nordens största Pride-festival.
– Solidaritet med utsatta grupper och varje individs rätt att själv välja vem man vill leva med är något vi självklart stödjer. I Ogilvy´s företagskultur har frågor som denna alltid varit viktiga. Ogilvy´s grundare David Ogilvy förespråkade redan i slutet av 40-talet vikten av en fördomsfri företagskultur, säger Irene Kiisk, VD för Ogilvy Sexton 87.
Stockholms pride-firande, som sedan 70-talet gick under namnet Frigörelseveckan, fick med arrangemanget EuroPride 1998 ett rejält lyft. Förra året besökte 15 000 personer Pride Park i Tantolunden och i lördagens parad gick 10 000 personer och nära 50 000 tittade på.
I år arrangeras Stockholm Pride den 1-5 augusti med centrum i Tantolunden. De så kallade Dog Tagsen, entrébiljetten till Pride Park och den som ger billigare entréer till de olika gayfesterna och arrangemangen runt Stockholm, börjar säljas i april.
Se bilder från paraden genom länken nedan. Vill du se mer bilder från Stockholm Pride, använd vår sökmotor och skriv Stockholm Pride.
http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=207
Källa: Bilder från Pride-paraden
Publicerad: 2001-03-07 16:30:52
Uppdaterad 2022-07-26
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!