Shopping på nytt sätt

Kläder har alltid stått för kommunikation, men frågan är om det någonsin har skett så bokstavligt som nu. Varje plagg eller accessoar från skim.com har ett unikt, sexsiffrigt nummer, tryckt eller broderat väl synligt. Och minns man bara någons nummer är det fritt fram att mejla honom eller henne på till exempel [email protected] – skimma kallas det.

Det är nu ett år sedan Daniel och Markus Freitag tillsammans med Johne Eisenhut startade sitt företag – eller sin dejtingservice om man så vill – i Zürich i Schweiz. Sedan dess har skim.com utvecklats till både ett magasin och en skivetikett. Dessutom har man börjat sälja sina kläder via återförsäljare runt om i världen, och det har visat sig att bögar faller pladask för konceptet.

– Vi har fått väldigt positiva reaktioner från gaykunder som köper våra kläder i modebutiker. Jag antar att bögar helt enkelt är mer utåtriktade, stilmedvetna och öppna för feedback än straighta, säger Johne Eisenhut till QX.se.

I Sverige säljer skim.coms kläder bäst på Designtorget i Stockholm.

– Men även online står svenskarna för en stor del av våra kunder, berättar Johne. Med tanke på Sveriges storlek jämfört med andra marknader är det anmärkningsvärt, så jag tror att Sverige kommer att bli en väldigt bra marknad för skim.com.

Nästa steg i skim.coms utveckling blir att öppna egna butiker, och enligt Johne är Stockholm en högintressant stad att göra det i. När det sker beror på när man hittar en intressant partner.

Så varför älskar bögar skim.com? Det kan väl inte bara bero på den smarta dejtingfunktionen?

– Bögar klär sig mer utmanande. Det skulle vara underbart om gaysamhället tog till sig skim.com som ett sätt att uttrycka både kultur och mode. Bögarna är stilgudar …

Säger Johne Eisenhut och hoppas förstås med det sälja ännu mer kläder till svenska bögar. Och varför inte? Det är ju ett så smart koncept att man inte vill ha några andra kläder!

Publicerad: 2000-07-05 11:18:57