Högsta betyg till årets musikal:
Gamla klassiska ABBA-låtar med svenska texter? Hjälp, det lät ungefär lika galet som julklappar på midsommarafton. De engelska texterna är ju en del av ens barndom och uppväxt, hur skulle de kunna göra om dem på svenska? Abba är för musiken vad Astrid Lindgren och hennes sagofigurer varit för böckernas värld.
Jag var nervös att jag ska skulle sitta och irritera mig på de nya texterna och istället sitta tyst och nynna originaltexterna för mig själv. Dessutom kände jag mej tveksam till ensemblen – Bengt Bauler? Charlott Strandberg? Reuben Sallmander? Och en okänd tjej i en av huvudrollerna – Nina Lundseie…
Men tjena, min oro var helt obefogad. Svenska uppsättningen av Mamma Mia är ett stort härligt lyckopiller och en nostalgifest utan dess like. Det är bra skådisar, bra sångare och framförallt – underbara texter. Niklas Strömstedt ska ha en eloge för vad han åstadkommit. Att lyckas behålla det abbiga från de engelska texterna och sedan förvandla det till det fattiga språket svenska är en bragd.
Här är ett utdrag ur texthäftet:
The winner takes it all heter numera Vinnaren tar allt och några rader ur texten är:
Ljuset, det brann ut
Spelet det tog slut
Och vinnaren tar allt
I skuggan är det kallt
Förloraren får stå
Ensam och se på
Eller som i Tack för alla sånger (Thank you for the music).
Jag kunde dansa långt
innan jag lärde mig gå
Och mamma har sagt
Jag sjöng innan jag fyllde två
Ibland har jag undrat
Vad är det som gör
Att huden blir knottrig av
nåt som man hör
Melodier kan få
Det mest sargade hjärta att slå
Förutom texterna är det två personer som lyfter hela musikalen – Sussie Eriksson och Charlott Strandberg. Det är framför allt deras rollfigurer som gör att Mamma Mia inte enbart bjuder på bra musik – den bjuder dessutom på värme och en hel del gapskratt. Och när skrattade du senast när du gick på en musikal?
Mamma Mia handlar om 20-åriga Sofie som bor på en grekisk ö med sin mamma (spelad av Gunilla Backman). Sofie ska gifta sig och vill att hennes pappa ska finnas där på bröllopet för att överlämna henne i kyrkan. Problemet är att hon aldrig fått veta vem hennes pappa är. Men efter att ha tjuvkikat i mammans 21 år gamla dagbok hittar hon tre starka kandidater till faderskapet. Hon bjuder in alla tre till bröllopet och hoppas att hon snabbt ska kunna se vem av dessa tre som är hennes far när de anländer till ön.
Storyn knyts samman av ABBA-låtar som alltså fått nytt, svenskt, liv. I musikalen får vi bland annat höra låtarna Jag är jag, du är du (Knowing me, knowing you), Sista sommarn (Our last summer), Tänk, det känns som vi (Take a chance on me), Väntar inte mamma på dig (Does your mother know), Ge mig! Ge mig! Ge mig! (Gimmie, gimmie, gimmie) m.fl.
Publiken på premiärkvällen på Cirkus var i extas. Folk skrek, busvisslade, sjöng med och applåderade till de klassiska låtarna. (Ja, till och med Agnetha Fältskog stod upp och sjöng med i slutet av musikalen). Men gladast av alla i publiken var nog trion Helen Sjöholm, Calle Norlen och Sissela Kyle. De satt tillsammans och applåderade, skrattade och torkade glädjetårar om vartannat under föreställningen.
Fantastiskt, var deras gemensamma omdöme efteråt.
Och fantastiskt var det – en musikal kan inte bli bättre än så här. Den har allt. Det enda man möjligtvis skulle kunna önska sig var lite bättre ljud, för stundtals kunde det vara svårt att höra texterna. Annars är det bara att gratulera alla som lyckats få tag på biljetter till Mamma Mia – ni har en underbar kväll framför er.
Läs om Mamma Mias egna Dancing queens här…
Publicerad: 2005-02-14 12:58:24
Uppdaterad 2019-10-03
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!