För drygt ett år sedan lanserades den nya communityt Qruiser med ingång via QX.se och Corky.nu. Då var QX.se minst av de stora gayaktörerna i Sverige. Med ca 4000 besök om dagen var det långt upp till konkurrenterna Sylvester och RFSL.se.
Qruiser blev dock snabbt populär och ledde då till att trafiken på QX.se ökade kraftigt.
I mars i år började vi mäta antalet unika besökare på sajten. Besöksstatistiken tas fram av Existens AB
med hjälp av webanalys-programmet Urchin.
För mars 2003 redovisas bland annat följande statistik för QX.se (ej inkluderat Qruiser och Corky.nu):
Unika besökare 217 003
Besök 1 784 169
Sidvisningar 2 728 056

– Vi är självklart oerhört glada över att vi så snabbt tagit en tydlig tätposition bland de skandinaviska gayinriktade sajterna, säger QX Förlags VD Jon Voss. Även vid en jämförelse med svenska allmänna sajter som Aftonbladet, Spray och Passagen som listas hos Kiaindex hamnar vi högt – på en 19:e plats bland unika besökare. Utvecklingen överskrider vida våra mål när vi startade communityt Qruiser.
– Samtidigt innebär denna positiva utveckling att vi fått drastiskt ökade kostnader för att driva verksamheten, berättar Jon Voss. Lyckligtvis har vi märkt ett kraftigt ökat intresse från annonsörer för att använda QX.se som kanal att nå gay och gayvänliga besökare. Men driften av ett community som Qruiser kommer även kräva att vi i ökad takt börjar ta betalt av användarna.

Mätning av unika besökare sker ännu så länge inte på Qruiser eller Corky.nu.
För Qruiser redovisas dock besök (ej unika) liksom sidvisningar.
Besök (ej unika) 1 249 911
Sidvisningar 64 340 271

– Statistiken för Qruiser visar att det är ett flitigt använt community, förklarar Jon Voss. Det pekar på att vi har satsat rätt.
För att ge ytterligare en bild av hur stort Qruiser blivit och hur mycket data som communityt ger ifrån sig varje månad, så visar statistiken att det i mars 2003 var 400 miljoner träffar (=fil eller bild som ses av en besökare). Och det sändes ut 2,7 terrabyte data (ca 2700 miljarder bytes. 1 byte = 1 tecken).
– Kostnaderna blir självklart stora för denna enorma trafik, säger Jon Voss. Vår strategi för att öka intäkterna är att förutom annonsintäkter att öka antalet Qruiser Guld-medlemmar genom att tillföra extra tjänster och möjligheter. Detta för att fortsatt kunna erbjuda ett seriöst och säkert fungerande community för våra besökare.

Publicerad: 2003-04-02 18:06:07