Media

Det är tidningen Dagens Media nummer 18 som publicerar Research Internationals (SIFOs nya namn) studie. Undersökningsföretaget beräknar att den svårdefinierade gruppen handlar för 7,3 miljarder kronor och blir dessutom till marknadsförare för de produkter de väljer.
De företag som intervjuas menar att förutom annonser är närvaro vid event och direktutskick det mest effektiva sättet att kommunicera med gruppen. Bland annat intervjuas Polaroids Sten Holmberg som tillsammans med tidningen Straight var med på Stockholm Pride med sin Joy-Cam.
– Gay-världen är extrema trendsättare och därför en mycket intressant målgrupp för oss, säger han till Dagens Media.

Gruppen trendsättare beräknas till ca 110 000 personer varav 78,9% är kvinnor. De definieras som intresserade av mode, hälsovård, musik och att möta nya människor. De är early adopters, gillar konst, att resa och de är heta på nya produkter liksom att testa ny mat, formulerar sig Research International enligt Dagens Media.
De bor huvudsakligen i storstäderna och deras ålder är koncentrerade till åldrarna 20-40.
Deras medieval ser ut så här:
Dagstidningar toppas av Metro och Aftonbladet på vardagar. Månadstidningarna toppas av Elle A la Carte och QX. På TV väljer de kanalerna TV4 och SVT1, på nätet gäller Altavista och Aftonbladet och när det gäller radio är det P4 och P3 man lyssnar på.

http://www.dagensmedia.se

Källa: Dagens Media

Publicerad: 2001-11-06 12:00:28