Med stor sannolikhet har Millesgården aldrig tidigare sett ett sådant fullsmockat vernissage!

test before panorama-article
test after panorama-article
test before 2
test before insider-article
test after insider-article
test before 2

När tusentalet gäster från samhällets alla kultursektorer pressats in i lokalerna på Lidingö så var det en ut och en in som gällde.

Robert Fux, knappt återhämtad från QX-Galan på SvT, har varit kurator för denna hyllning till den svenska divan. Med hjälp av museer men inte minst av privata utlånare har han hittat allt från Ewa Frölings utspottade tuggummi, över puderdosor, örhängen, magiskt vackra stövlar, tal och sång att avnjutas i hörlurar och så kanske det mest slående av allt, den stora salen med alla klänningar!

Här finns såklart läckra kreationer av Christer Lindarw, här hittar du Elecktras piffiga klänning, clip-on örhängen som Git Gay burit, smink som sekelskiftets dragqueen, eller damimitatör som det då hette, John Lind använt.

Tänk dig att på en och samma plats så har dofternas vibrationer av Birgit Nilsson, Anita Ekberg, Zarah Leander, Jenny Lind, Christina Nilsson, Leila K, getts plats. Det är så många av dessa, som Robert Fux beskriver dem, ”Skyddsmantelmadonnor” som genom tiderna ”försvarar och beskyddar oss”. Och som i alla dessa tider varit nära länkad till den queera historien.

Utställningen presenteras i en sorts besvärjelse för att allt inte skall gå fullständigt åt pipan. För, som det skrivs i presentationen, så samlas divorna ”i en tid när vi kanske behöver dem som mest”.

Millesgårdens nya museichef Sara Källström sammanfattade vid öppningen så vackert det som nu skett är att konsthallen har blivit en ”profan katedral för det extraordinära!”

Utställningen pågår till i slutet av maj (kanske borde Millesgården redan nu planera för en förlängning…). Ett måste att ta sig till Stockholm och ut på ”ön” för att ta del av historiens divors moderliga urkraft.