Äntligen är det dags! Under lördagskvällen ska en vinnare av Melodifestivalen 2025 krönas och det är väl ingen hemlighet att det står mellan deltävling 4:s finalister: Årets största stjärna, Måns Zelmerlöw och årets största genombrott, österbottniska humortrion KAJ. Visst, långt bort i horisonten lurar pyropimpade glamrockaren Greczula, men det ska mycket till för att det ska hända.
Att brudarna är i majoritet denna hitsfyllda, och riktigt härliga, final är ljuvligt, men det är nästan ett hån att det med 99,9 procents säkerhet blir en kille som står som segrare på internationella kvinnodagen.
Måns är den absolut troligaste vinnaren eftersom hans nummer är ESC-vinnarvärdigt, sjungs på engelska, och de flesta älskar ju den Eurovision-vinnande cavakungen från The Masked Singer. Han känns som hela paketet, och skulle garanterat ge oss en topp10-placerimg till i Eurovision ett år då det saknas tydliga och raka poplåtar utan knaseier.
KAJ är en cool uppstickare som skulle kunna se till att Sverige äntligen skickar just en ”knasig” telefonröstningsraket till Eurovision. Ja, ni vet sånt som Eurovisionfansen alltid hyllar, medan de hatar vår snyggt slicka pop. Visst, det finns egenhet och skoj i årets Eurovision redan, en skillnaden mellan dem och KAJ är att KAJ har en LÅT. En arenavältare som skulle få hela Basel att basunera Bara Bada Bastu i brölande kör. KAJ skulle inte göra oss besvikna på nåt sätt.
Men troligast är (tyvärr) att vi får se KAJ som ett kul steg framåt för att nåt sånt här kan komma att vinna i framtiden. För att Måns inte ska vinna med röst- och pappersorkanen Revolution är i slutändan mest troligt. Och det är på intet sätt ett dumt val.
Undrar ni om programmet håller samma höga nivå som under deltävlingsveckorna? Svar ja.
Keyyo och Edvin har ju de senaste fem veckorna blivit nationalhjältar tack vare Edward af Silléns regi, och hans, Pål Ströbaeks och Daniel Rehns ljuvliga manus.
I finalen växlar man upp och Eurovision-ikonen Petra Mede dyker upp. Hon tycker att det hittills varit FÖR straight med Ronny & Ragge, Kvinnaböske och Glenn Hysén vid en grill, så hon ger oss en egen version av Edvins deltävlingssuccé För männen som byter kanal: För gaysen som åker till Schweiz. Som schlagerbög dör man ju av en här present där Antonio Hysén istället står vid Glenn-grillen och Brandsta är utbytta mot Lili & Susie. Herregud, så ljuvligt!
Därtill får vi Medinas Hall of Fame-dansanta version av Sareks Genom eld och vatten, ickebinära fjolårsvinnaren Nemo, en cameo av Mellovinnaren Kayo (som såklart helt okommenterat står där istället för Keyyo) och så drar Edvin till Basel med sin pappa i Filip & Fredrik-liknande Den Sista Resan. Och så får vi SÅKLART Arja Saijonmaa som är med och påar KAJ. Från bastun!
Underbart är också ”Skämten vi strök under turnén!” där Keyyo och Edvin bränner av skämt som man strukit. Ett smart drag, såklart lånat från SNL:s 50-årsfirande där man visade icke politiskt korrekta karaktärer genom åren, men ändå fick anledning att inkludera dem i programmet… Så kul!
Melloåret 2025 har verkligen bjussat på en turné vi sent ska glömma. Ribban är lagd över månen, med manus, programledare och shownummer. Och nostalgi de luxe. Undrar om vi nånsin fått lika många stjärnor under en och samma säsong? Melloikoner som Sanna Nielsen, Medina, Hasse Andersson, Ace Wilder, Triple & Touch & Lotta Engberg, Lili & Susie, Uffe Persson, Brandsta, Fame, Fröken Snusk, Eva Rydberg och Pandora. Stjärnor som Käärijä, Hooja, Nemo, och kul cameos som Hyséns, Ferry Swahn och Treutiger. Och därtill Bengtzing, Nanne, Strömstedt, Shirley, Pernilla, The Apocalypse och La Gunilla. Magiskt! Detta är en turné som går till historien. Att ta över stafettpinnen efter Kung Edward och hans magiska kumpaner, det blir en spännande utmaning. Nu kör vi!
Och med det sagt: Dags för årets sista batch av betyg, signerade QX Schlagerprofiler Ronny Larsson och Ken Olausson...
1. Voice of the Silent – John Lundvik
Upphov: Jimmy Jansson, John Lundvik, Peter Boström, Thomas G:son
QX QX QX QX
Ronny: Anders Bagges Bigger Than The Universe, fast vassare, snabbare och med en röst i världsklass. Jag trodde länge att John skulle utmana Måns om segern, men på nåt sätt tappade den här farten efter deltävlingsvinsten i Luleå. Jag gissar att tv-tittarna kräver lite mer än en uppblåsbar silverkula och en outfit i orange för att det ska vara vinstvärdigt. Men låten, det är fortfarande en av årets bästa, och jag tänker att de utländska jurygrupperna ändå skulle kunna lyfta fram John en liten bit. En mittenplacering?
QX QX QX QX
Ken: Det här är fortfarande en matig Mello-macka. Lika delar arena-pop a’ la’ Coldplay och smörig musikallåt a’ la’ The Greatest Showman ihopsnickrat av Sveriges absolut främsta Eurovision-låtskrivare till ett oväntat högt BPM. Numret är däremot en besvikelse, och vinnarbuzzet lika iskallt som det var i Luleå när John gick direkt till final.
2. YIHAA – Dolly Style
Upphov: Caroline Aronsson, David Lindgren Zacharias, Herman Gardarfve, Melanie Wehbe, Mikaela Samuelsson, Patrik Jean
QX QX QX
Ronny: Jag hade minst sagt svårt för den här luftiga countrytrallen under deltävlingen, men ju mer jag tar del av detta pastelleldorado, desto mer smälter jag för det snyggt tighta numret och den trallvänliga refrängen. Dollysarna imponerar dessutom stort i sång. Det märks att de turnerat land och rike runt i så många år. Det blir höga poäng från de yngsta tittargrupperna men de andra är nog rätt kallsinniga. Men äh, vinsten här är ju att de äntligen är i final på fjärde försöket. Yihaa!
QX QX QX
Ken: Ett i sammanhanget i stort sett perfekt nummer, en pastellfärgad (mar)dröm som känns som att man dränks i blandsmakad havremjukglass till tonerna av en barnramsa (med vuxna undertoner) som bara inte går att få ur skallen. I love it, och har efter en trög start hoppat upp i sadeln bakom den här (oväntat bra sjungande) kvartetten. Mitten?
3. Believe Me – Greczula
Upphov: Amanda Nordelius, John Russel, Kristofer Greczula
QX QX
Ronny: Jag försöker se vad andra ser i den här Queen-pastischen, men jag är kallsinnig till Greczulas flygande piano, pyro och rockposer. Visst, det är ett kompetent låtbygge, men att detta skulle tillhöra årets vinnarfavoriter har jag svårt att greppa. Jag känner mer att det är ett påkostat nummer på Wallmans än någonting annat. Och skulle vi skicka detta till Eurovision är vi återigen där med 18:e- till 21:a-platser. Och dit vill vi ju inte igen.
QX QX
Ken: Jag vet att “alla” älskar den här Rock of Ages-på-Wallmans-låten långt mycket mer än vad jag gör, och jag ser att den har kvällens snyggaste och mäktigaste pyro och en artist som äger sitt eget uttryck till 100%. Men den här låten är inte för mig. Greczula får gärna hålla sig utanför topp tre, och komma tillbaka med något starkare nästa år.
4. On and On and On – Klara Hammarström
Upphov: Dino Medanhodzic, Jimmy Jansson, Klara Hammarström, Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker, Peter Boström, Thomas G:son
QX QX QX QX
Ronny: Klaras fjärde vinstförsök är hennes starkaste hittills och den här Ava Max-doftande partybangern är en av årets största hits, ständigt i toppen av Spotifylista. Jag önskar så att detta var en vinstutmanare, för den hade gått bra i Basel. Men, Klara hade då behövt att stärka upp med NÅN rösthjälp i kuliss. För det blir lite svajigt ibland, trycket och tryggheten finns inte riktigt där. Det gör tyvärr att de utländska jurygrupperna snålar lite med poängen, och risken finns att det blir en sjätteplats för tredje gången. Men jag ska inte gå ”On and on and on” om det negativa: Jag älskar det grekiska gudar goes Alice i Underlandet-coola numret och när låten går ner i tempo för att Kalinka-öka mot slutet. DAMN!
QX QX QX QX QX
Ken: Kärleksbarnet till Kylie Minogue och Ava Max är högoktanig pop som blandar Dua Lipa med gammel-Gaga, och som mot slutet stoppar upp och trycker in en kosackdans. Inget konstigt alls! Årets bästa låt i min bok, men en viss nivå av påtaglig ansträngdhet över hela det (formidabla) numret gör att jag misstänker att det är borta från en medaljplats. Trist.
5. Sweet N’ Psycho – SCARLET
Upphov: Anderz Wrethov, Dino Medanhodzic, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Scarlet Hunts, Thirsty
QX QX QX
Ronny: Jag har skrivit det tidigare: Låten är en hård, men enkel rockfanfar. Jag gillar Scarlet som fan och brudarna är såna stjärnor och sjunger som riktiga queens. Men låten lämnar lite att önska, jag hade så gärna velat ha en VINNARE, en käftsmäll. Nu är det mer en snyting, och en stadig placering omkring 3-5. För rock funkar alltid, och numret, med fokus på den fastkedjade duon, är nu så mycket snyggare än det var i deltävlingen.
QX QX QX
Ken: Numret har tajtats till rejält sedan det så snöpligt fick gå som andrabidrag från Jönköping förra veckan, men på vägen har det tappat ungefär allt av sitt vinnarbuzz. Lite synd, för den här superkompetenta duon skickar man gärna till knas-fansen i Europa. Välkomna tillbaka en tredje gång – och ta då gärna med den här låtens starka refräng och låtsnickeri – men ta tillbaka lite av galenskapen från Circus X.
6. Show Me What Love Is – Erik Segerstedt
Upphov: Erik Segerstedt, Mattias Andréasson, Pontus Söderman
QX QX QX QX
Ronny: Erik Segerstedts snygga comeback på Melloscenen bjuder på en av årets bästa refränger och finaste kärlekssånger. Jag, som i vanliga fall hatar ”bandsättning” på Melloscenen, tycker det är riktigt snyggt med EMD-polaren Matte Andreasson på scenen och de övriga i bandet. Erik har nytänt sin karriär och det är gott nog att ta sig till final med en låt som kommer att spelas på radio (och i mina lurar) länge, länge framöver.
QX QX QX QX
Ken: Jag var absolut en av dem som suckade som mest högt när ännu en EMD skulle rotas fram ur garderoben och ställas på scen i Mello, en suck jag nu fått pudla på rejält. Jag älskar den här låten! Erik levererar en radiohit bredare än en motorväg till Basel, vräker på med tonvis av konfetti, och levererar en av mina favoritlåtar i årets festival. Mitten?
7. Kamikaze Life – Maja Ivarsson
Upphov: Andreas ”Giri” Lindbergh, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Joy Deb, Linnea Deb, Maja Ivarsson
QX QX QX
Ronny: Majas poprockrökare har visat sig hållbar på listorna och i radio sedan hon vann deltävlingen i Luleå. Det här kan bli en glad överraskning under lördagen eftersom jag tror den får rimliga poäng av flera åldersgrupper. Jag gillar verkligen den Mellofierade The Sounds-rökaren. Heja!
QX QX QX
Ken: Jag tycker väldigt mycket om den här Kim Wilde-blingade Melody Club-möter-The Sounds-rökaren, och blev positivt överraskad nu när jag såg den på repen i veckan så här fem veckor efter premiären. I Luleå kändes numret fattigt och kladdigt, i Strawberry Arena nästan lite skönt avskalat, då Maja (med Måns och Greczula) är en av de få som vågar vara helt ensamma på scen. Mitten?
8. Hush Hush – Meira Omar
Upphov: Anderz Wrethov, Dino Medanhodzic, Laurell Barker, Meira Omar
QX QX QX
Ronny: Debuterande realitystjärnan Meira är rättvis utfyllnad i finalen, och hennes Hush Hush är en härlig hit i en genre som vi sällan serveras i detta sammanhang. I alla fall inte i den här snygga förpackningen. Men chansen till seger? Nja, bättre att bara väsa ”Hush Hush”. Men så kul att den är i final!
QX QX QX
Ken: Ett riktigt snyggt TikTok-paket som dansat sig hela vägen till final, men som nu nog får se sig besegrad av det mesta annat som släpps fram under kvällen. Och vad gör väl det? Låten är en Spotify-hit och Mello har äntligen fått en Bollywood/Mellanöstern/Medelhavet (geografiskt och politiskt helt olika saker – Eurovision-musikaliskt, not so much) inspirerad partydänga för schlagergolven i åratal framöver. Nedre halvan.
9. Revolution – Måns Zelmerlöw
Upphov: David Lindgren Zacharias, Måns Zelmerlöw, Ola Svensson, Sebastian Atas
QX QX QX QX
Ronny: Måns segertippade Heroes-uppdatering med snygga visslingar och ett härligt housepiano bjuder på ett fantastiskt snyggt nummer som kommer att göra oss stolta på Eurovsionscenen. Det blåser papper och fjädrar i en stor fitt-byggnation, och varenda kameravinkel är så genomtänkt. När allt papper lagt sig så kommer det att täckas med ett lager vinnarkonfetti, för det är precis det denna comeback förtjänar. Måns kommer att få höga poäng från jurygrupperna som ser internationell kvalitet i hans röstövningar, och svenska folket kommer inte att ha Måns sämre än tvåa. Det gör att Zelmerlöw tar hem sin andra seger på tio år.
QX QX QX QX QX
Ken: Jag vet inte riktigt vad de som gnäller på Revolution förväntat sig från Måns, men jag kräver inte mer av en Eurovisionvinnare än att hen ska komma tillbaka med en låt som är bättre än den han tävlade med senast…och det är ju det här. Solklart. Jag tycker verkligen riktigt mycket om Revolution. Dessutom är det paketerat med kvällens snyggaste, mest ambitiösa och mest innovativa nummer och en artist som ÄR Eurovision i varje por och gen. Ja, jag älskar också KAJ (det lär ni läsa om en stund), men det vore bara idiotiskt att inte skicka detta till Basel.
10. Hate You So Much – Saga Ludvigsson
Upphov: Herman Gardarfve, Lisa Desmond, Saga Ludvigsson Presskontakt: Asta Briggman
QX QX
Ronny: En lättsam countrybagatell som lyfts ordentligt av Saga, som är årets festivals klarast lysande stjärna. Hon är liksom hela paketet, med karisma, röst och en sällan skådad självklarhet på scenen Jag vill så gärna se henne i en vinnare nästa år och då i en låt som inte behövs lyftas till final av en käck country & western-fars i barmiljö.
QX QX
Ken: Jag sa allt förra veckan: Saga som artist är fem starka QX, en debutant i tävlingen som ändå ställer skåp stadigare än många rutinerade artister. Tyvärr är inte den här formen av överpeppig Gen Z-Shania Twainig country min grej alls, och jag tycker fortfarande inte LÅTEN borde vara i final. Saga (och hennes dansare – och numret) ser jag däremot gärna redan i nästa års tävling. Den här bruden kan vinna allt med rätt låt!
11. Life Again – Annika Wickihalder
Upphov: Annika Wickihalder, Herman Gardarfve, Patrik Jean
QX
Ronny: Betyget är på intet sätt på Annika. Verkligen INTE. Hon är en stjärna och sjunger gudomligt. Det är låten som är problemet här. Den här typen av ljummen gospelpop ger mig ingenting, den bara pågår till ooh-ooh-körer och text om att se färg igen. Och den blir inte roligare av balettdans i beiga luftiga klänningar under ett enormt skynke.
QX
Ken: Här är ännu en låt som absolut inte borde vara i final (Sagas låt har åtminstone lite tempo – det här är bara segt) och den har dessutom kanske kvällens tråkigaste nummer: Tyg. That’s it. Tyg!? Stackars Annika, som är ännu en genuint trevlig och vansinnigt tonsäker artist som är värd så mycket, mycket mer än det här. Varför röstade folk det ens till finalen? Bland de sista?
12. Bara bada bastu – KAJ
Upphov: Anderz Wrethov, Axel Åhman, Jakob Norrgård, Kevin Holmström, Kristoffer Strandberg, Robert Skowronski
QX QX QX QX QX
Ronny: Det var länge sedan vi såg ett genombrott av KAJ:s kaliber i Melodifestivalen. Och det är helt rättvist. Bara bada bastu är redan en klassiker och jag älskar varje sekund av trions österbottniska ös. Det grillas korv, synkrondansas och pratsjungs i en himmelsk blandning, och jag skulle så gärna skicka detta till Basel. Äntligen har vi ett sånt där ESC-knasigt nummer som skulle håva in de där telefonröstarna vi ofta inte har på vår sida. Sverige, våga!
QX QX QX QX QX
Ken: Årets absolut största hit och tävlingens kanske största genombrott sen…Nä, Carola-stort är det kanske inte, men nog är det svårt att komma på när något blev ett så stort fenomen så snabbt i den här tävlingen senast? Och så välförtjänt! Grabbarna är genomproffs som jobbat med det här i decennier och äger varenda sekund, låten (och dansen) är så catchy att den kan få förskolor att stänga, och numret är i sin nya laser-tunga finalskrud är kanske den bästa stängning av Melodifestivalen sedan den moderna varianten startade. Jag älskar precis allt med det här och skulle verkligen inte gråta om det vann – Baxa Bastun till Basel! – men jag tror alla skulle må bäst av en tight, hedervärd andraplats.
QX Schlagerprofiler tippar:
1. Måns
2. KAJ
3. Greczula
4. Scarlet
5. Klara
6. Erik Segerstedt
7. Dolly Style
8. Maja
9. John Lundvik
10. Meira
11. Annika Wickihalder
12. Saga Ludvigsson
Uppdaterad 2025-03-08