Denna vecka skulle bli Västerås triumferande återkomst på Melloarenan efter att deras sista värdskap ägde rum 2008! Men icke sa Nicke. Istället serverar staden det tristaste startfältet sedan …ja, men typ nånstans omkring 2008! Var är vinnarvibbarna? Favoriterna? Utropstecknen?
Fjolårsfinalisten Annika Wickihalder återvänder med en urvattnad The Mamas-kopia, debutanten Greczula bjuder på Queen-musikal, Dolly Styles countrytuggummi är en färgglad axelryckning, och återvändande Angelino får en sämre variant av Tusses Voices. Och då har jag inte nämnt debuterande Björn Holmgrens tre minuter långa sjukhusvistelse på scenen. Bara återvändande Malou Prytz levererar en låt värdig finalen med sin poptastiska 24K Gold. Problemet är bara hennes sånginsats. Den är inte 24 karat.
Men.
Tack och lov så tuffar programmet på samma lysande spår som det varit på de två senaste lördagarna. Vi får Eva Rydberg som Loreen, eurodisco med Pandora och ett underbart hitsmedley med Sanna Nielsen, som är coolare, stjärnigare och snyggare än någonsin. Vilken stjärna! Sanna är nu invald i Melodifestivalens Hall of Fame och hon träder alltså in där med den äran. Att få höra I´m In Love, Vågar du vågar jag, Hela världen för mig, Empty Room, Du och jag mot världen och Undo: Magiskt!
Och ja, Edvins djupdykning i arkiven är lika bra som alltid. Hans koll på 2001 som leder till turnéstarten 2002 är ljuvlig.
Okej, nu måste vi tippa i denna härva:
1. Believe Me – Greczula
(Amanda Nordelius, John Russel, Kristofer Greczula)
QX QX
Ronny: Vi startar kvällen med att kliva rätt in i en fräsig rockmusikal. Här möter Journeys Don´t Stop Believing hela Queens katalog, men utan FreddieBoy vid micken. Greczula bjuder på en hyfsad show i Mellodebuten och jag gillar hans stil. Men jag känner att han är ute och cyklar när han menar att detta inte är en ”mellolåt”. Det är väl verkligen vad det är, en Mellofierad Queen-pastisch som hämtad ur byrålådan av idéer som poppat upp genom åren men aldrig fått liv. I år blev låten verklighet, och resultatet är väl okej. Men jag saknar en refräng, och ja, det lilla extra som gör att detta flyger lika högt som G:s piano.
QX QX
Ken: Jag förstår att folk kommer höra Queen och Elton John här, och förmodligen skicka Greczula rätt till final så fort han flyger in på sitt (svenskt supersäkrade) piano, men själv hör jag inte ens Scissor Sisters eller The Ark här. Jag hör liksom bara en Glee-hyllning till typ The Darkness eller David Lindgren som Sam Ryder på Diggiloo-turné. Så känns låten för mig. Greczula förtjänar ett genombrott och ska ha en eloge för han skippar glamrock-attributen, men efter att pianot landat känns han instängd i rockposer och jag tycker numret blir ganska trist. Jag förstår vad jag förväntas se och höra, och jag förstår att det säkert kommer gå direkt, men det får inte mina röster.
2. 24K Gold – Malou Prytz
(Anderz Wrethov, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Julie ”Kill J” Aagaard, Malou Prytz)
QX QX QX
Ronny: Det är en våt dröm för en tjejpopälskare som undertecknad att se Malou och sex dansare gå loss i ett riktigt lyxigt guldrum av kedjor. Det är lite Dua Lipa, lite Lili & Susie, lite åttiotalsklassikern Popcorn och en stor portion Öststats-Eurovision. Jag hoppas verkligen på final för detta år veckans bästa på alla plan. Men Malou har verkligen inte levererat röstmässigt, så här krävs saftig backup från kör i kullisss. Edvin borde gå all Ru innan Prytzan intar scenen: ”The Time Has Come… To Lipsync For Your Life!” Gud ska veta att jag vill ge detta en fyra, men sångmässigt är det svajigare än en mast i storm.
QX QX QX QX
Ken: Förlåt, men det här är däremot SÅ min påse! Ung, snygg poptjej i ett superblingat guld-dansnummer som hämtat från en Sabrina Carpenter-turné. Låten är lättast att jämföra med Maria Surs finalbidrag i fjol, men är också det bidrag i år som ligger närmast Marcus & Martinus Mello-vinnare, men med långt härligare house-vibbar. Jag äter detta med sked och hoppas Malou med det här får en rejäl upprättelse efter bananfiaskot 2022. Vågar man hoppas på final?
3. Rädda mig – Björn Holmgren
(Björn Holmgren, David Lindgren Zacharias, Jens Hult)
QX QX
Ronny: Så ni vet: Björns syster fick TBE och sången är till henne. Men det fina budskapet till trots: Låtar på svenska med okända artister funkar inte i Mello och trots en härlig visselslinga lämnar mig låten kall. Och att skapa en scenbild med ett sjukhusväntrum? Nej nej nej. Klart utanför toppen.
QX QX QX
Ken: Den här fina låten om hur Björns syster fick TBE (och hur han då insåg hur mycket hon betydde) utspelar sig i ett väntrum uppbyggt på scen, och jag sväljer det med hull och hår. Kanske beror det på egna erfarenheter med långa sjukhusvistelser som slutade illa, eller så älskar jag helt enkelt bara Björns fina, svenska nu-pop i samma skola som Leksell och Klaudy. Den här genren har ju historiskt gått riktigt dåligt i festivalen (ska man sjunga på svenska ska man vara Theoz eller Medina) så jag vågar inte hoppas på någonting, men röster från mig lär hamna hos Björn ikväll.
4. YIHAA – Dolly Style
(Caroline Aronsson, David Lindgren Zacharias, Herman Gardarfve, Melanie Wehbe, Mikaela Samuelsson, Patrik Jean)
QX QX
Ronny: Jag önskar så att jag älskade detta, för numret är urhärligt i sitt ”CareBears goes Wild Wild West”-tema. Men tyvärr har perukkvartetten försetts med en rätt tjatig låt. Den påminner om Steps sämsta låt, 5-6-7-8, och toppar inte vad Dollsen tidigare tävlat med. Men med det sagt: Med ett snyggt nummer kan man dölja en halvdan låt, fråga bara Hanna & Lina som 2002 lyfte Big Time Party till final genom ett par Lars Wallin-klänningar och lite plymer. Det var också i en riktigt tunn deltävling, så fan vet om kidsen inte tar detta vidare? Och jag som tidigare, orättvist, kallat Yihaa för ”dynglåt” börjar fan mjukna och gilla detta…
QX QX
Ken: Jo, det här är fånigt och upprepar i stort sett samma sak om och om och om igen under tre minuter, men jag har low key börjat älska det ändå. Orsaken är inte bara att det är årets största öronmask som bara inte GÅR att få ur skallen, utan att det begåvats med ett i sammanhanget i stort sett perfekt nummer, en pastellfärgad (mar)dröm som känns som man dränks i blandsmakad havremjukglass. I love it, och har efter en trög start hoppat upp i sadeln bakom den här (oväntat bra sjungande) kvartetten.
5. Teardrops – Angelino
(Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Joy Deb, Linnea Deb, Tusse Chiza)
QX
Ronny: ”Tråkigt” är så mycket värre än ”dåligt” i min Mellobok och här vet jag faktiskt inte vad som hänt. Angelino är en urfin kille vars kanonlåt The End från 2022 var finaltippad av mig. Här har han försetts med en låt som påminner om Tusses Voices, ett sound vi lämnade i Rotterdam 2021. Jag fattar inte hur den här låten kunde komma med i år? Och än mindre vara skriven av nämnd artist och geniala låtskrivare som Jokern och Dubbel-Debs? Det känns som ett första utkast till Voices som borde aldrig ha sett dagens ljus. Nej det blir ett AngeliNO och jag ger min första etta i år.
QX
Ken: Jag gillar Angelino och hela gänget bakom Teardrops, men jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill komma tillbaka till tävlingen som (hyfsat) okänd artist med en låt som så uppenbart doftar andrafiol till en låt som vann 2021. Själv har jag aldrig klarat av den här typen av gospelpop där man ALLTID måste stå i ring kring sångaren, men svenska folket har gång på gång ätit det med sked. Tusse, The Mamas, Nano, Faith Kakembo, Annika Wickihalder ifjol…Sverige älskar den här typen av uttryck. Jag gör det som sagt inte, men blir inte förvånad över vad som än händer längre, och har gett upp att försöka förstå det. Snygga dansare, dock. Och den lilla Michael Jackson-viben i versen är fin.
6. Life Again – Annika Wickihalder
(Annika Wickihalder, Herman Gardarfve, Patrik Jean)
QX QX
Ronny: Annika Wickihalder var med på årets QX-plåtning och är det nån artist som jag bara kände så mycket kärlek för var det urgulliga Annika. Men denna blekare kusin till The Mamas två låtar, med körer som sjunger”a new day is dawning” är verkligen inte vad jag ville att Wonder-Wicki skulle komma tillbaka till Mello med. Låten är en stor axelryckning. Men jag konstaterar att begåvade sångare alltid funkar i Mello, att kompositörernas låtar brukar funka, och att The Mamas vann ju för tusan ett år. Så, Annika blir topp2 baserat på det. DET FINNS JU INGET ANNAT!
QX QX
Ken: Det är inget större fel på det här, mer än att det är otroligt anonymt. Annika är en fantastisk sångerska, som med rätt material (Hörde jag en stor svulstig modern ballad på svenska? Tänk en “Min Kärlek för 2025!?”) skulle kunna vinna inte bara Mello, utan hela Eurovision. Men det har hon inte fått i år. Tyvärr. I QX har hon berättat hur mycket texten och låten betyder för henne, och gott så, men nån på SVT borde hört att det här är ett litet slöseri med talang och tid och styrt upp något bättre. Nu kan det säkert gå till final ändå, det går liksom inte att låta bli att tycka om Annika och hennes röst, men jag kan inte släppa hur bra detta kunde ha varit egentligen.
Så tippar vi:
Final: Wickihalder & Greczula
FK: Dolly Style
Ut: Björn, Malou Prytz och Angelino.
Uppdaterad 2025-02-17