Den 19 februari 2026 är det premiär på &Juliet på Cirkus i Stockholm. Max Martin-musikalen regisseras av Edward af Sillén och Romeo spelas av Oscar Zia. Killarna får nu en ny chans att jobba ihop efter att pjäsen Oss pojkar emellan ställdes in.
– När jag såg att den skulle sättas upp, tänkte jag att ”fan vad fett att Max Martin ska göra en musikal”. Så jag fick komma på audition, som jag höll på att banga eftersom jag blev så skraj att sjunga inför ”The Max Martin”. Men jag tog mig samman och gjorde I Kissed a Girl, och fick rollen!
– Jag har alltid varit emot ”jukebox-musikaler” för jag är uppvuxen med Kristina från Duvemåla och sånt.  Men det är nåt speciellt med Max Martins musik. Den har alltid funnits med och som liten tejpade jag en penna på kinden och låtsades vara Britney.  Så när jag fått rollen såg jag den i New York och blev helt golvad! Man vill sjunga med från start.

Vad har du för förhållande till Max Martin?
– Han är ju allt! Han är ju svensk musik, receptet man skriver efter om man vill lyckas på Billboard eller topplistan. Han är en jätteinspiration eftersom han tagit över världen från Sverige. Jag är så imponerad över att honom som musiker och entreprenör.

Oscar Zia spelar Romeo, en lite annorlunda roll jämfört med Shakespeares klassiker. Även om han fortfarande är, för att citera Britney, en ”Womanizer”.
– Det är en kul roll och det känns ju kul att få göra Bon Jovis It´s My Life utanför en karaokebar. Det känns som att ALLA låtar är med.

I &Juliet finns en ickebinär karaktär och det är lite andra HBTQ+trådar. Reflekterade du över HBTQ+innehållet när du såg den?
– Ibland kan man nästa rygga tillbaka om det blir för mycket på ett konstruerat sätt. Men jag tänkte inte på det, och då är det så rätt gjort. Det var så naturligt i handlingen och jag kände igen mig i alla karaktärer. Alla får liksom plats.

Och det blev jobb med Edward af Sillén ändå?
– Ja, vi har inte jobbat ihop förut så det känns så kul. Han är så kul på manus, men också en av de bästa i regi. Han är så bra på att hitta allas styrkor och ton.

Samtidigt som han börjar förbereda Romeo-rollen jobbar Oscar Zia på att få färdigt sin nya skiva.
– Det är fortfarande pop, lite mer avskalad än det elektroniska jag gjorde tidigare. Och jag har insett att jag kan skriva mer om det som är utanför kärleken. Jag tror att fler sidor av mig får plats på den här plattan.