Kampanjen #mundpropaganda är en lek med tyskans uttryck för ”word of mouth” och kysspropaganda och tar ställning för tolerans och mot diskriminering. Tretton tyska män nappade på idén om att kyssas på bild när de fick frågan av GQ om att ställa upp för kampanjen som är en aktion mot de ryska ant-homolaganar men även mot intolerans i Tyskland.
Ingen av männen är vidare känd för oss här i Sverige men namn som artisten Herbert Grönemeyer, skådisarna Kostja Ullman och August Diehl och delar av rocksnubbarna i Revolverhead är kända över hela Tyskland.
– Intoleransen som homosexuella dagligen drabbas av är chockerande, och jag är full av beundran för de killar som är med och tar ställning, kommenterar GQ:s chefredaktör José Redondo-Vega kampanjen.
Sammanlagt blev det sex olika bilder som ska pryda bussar, annonstavlor och andra reklamytor i Tyskland.
Här nedan kan ni se en film från när bilderna togs, och samtidigt passa på att rösta vilka NI skulle vilja se i en svensk kysskampanj…
Dagens Fråga
Uppdaterad 2017-04-25
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!