I söndagens avsnitt av Drag Race Sverige blev det Endigo som fick lämna tävlingen. Den rosahåriga Tokyo-boende artisten, som definierar sig som icke-binär, föll mot Elecktra i en lipsync till tonerna av Army of Lovers Sexual Revolution. Klart QX fixade en ”exit interview” med sköna Endigo.
Hallå Endigo, hur var det att lämna Drag Race Sverige så tidigt?
– Det känns såklart tråkigt att man inte kom längre än man gjorde! Jag kände dock på mig redan från början att designutmaningen skulle vara mitt största hinder i tävlingen. Jag hade bara hoppats att den hade kommit lite längre fram i säsongen!
Hur kändes lipsyncen?
– Lipsyncen kändes faktiskt askul! Jag hade ju redan sett hur grymma designs alla andra hade fått ihop och räknade nästan med att vara i botten, så jag la istället extra krut på att försöka leverera en rolig lipsync som avslut på det hela. Elecktra är en fantastisk showare och att ha fått dela scen med henne var stort.
Vad inspirerade dig till din design i utmaningen?
– Jag har absolut noll erfarenhet inom sömnadskonst eller kläddesign, så min enda idé var att hitta material jag tyckte var estetiskt tilltalande. Därifrån började jag bara försöka skapa snygga mönster på korsetten av det jag hittat. Det gick bra i början! Sen gick det snett…
Så den blev inte som du tänkt dig?
– Jag lämnar det lite osagt, men med tanke på att min design skickade ut mig ur tävligen så…
Var du orolig innan för designutmaningen?
– Om jag var! Jag är rätt självsäker i alla andra typiska Drag Race-moment som kanske skulle dyka upp: komedi, skådespel, musikal och så vidare, men just designutmaning är verkligen min akilleshäl.
Fredrik Robertsson var väldigt hård mot dig, hur var det på plats?
– När han kom in första gången så verkade han ändå positiv, det var kul! Det gav mig en tidig boost i självförtroende. Sen gick det som det gick och jag kan ju bara hålla med gällande mina designfärdigheter..
Känns det som att du har skildrats rättvist i de program som visats?
– Ja, det skulle jag nog påstå. Framför allt de känsliga stunderna med Imaa Queen och Tone Sekelius i avsnitt 2 (och än nu mer i Otejpat 2) var enormt starka ögonblick för mig, både på plats och att återuppleva i TV-rutan. De stunderna kommer jag alltid bära med mig.
Har du fått några reaktioner från fans?
– Jag har en ganska stor internationell fanbase utanför dragvärlden sedan innan och därifrån har det varit enormt mycket pepp och support hela vägen. Även inom dragvärlden, både Sverige och utomlands, har det varit en massa kärlek dagligen sedan programmet började. Man är ju alltid lite rädd att få hatstormar på social medier nu för tiden, speciellt när man är lite mer av en polariserande karaktär, men det var faktiskt varit oväntat stor andel kärlek.
Hur lever du i Tokyo och vad försörjer du dig på?
– Jag är musiker och YouTuber på heltid sedan 2017 och driver eget företag i Japan. Min huvudinkomst är från royalties från Spotify, YouTube och andra streaming-platformar för min egen musik. Utöver det lånar jag ofta ut min röst till tv-spel och anime, både som röstskådespelare och som sångare. Jag skriver även en del musik åt japanska popgrupper och medverkar i reality-TV i Tokyo var och varannan vecka, i och ur drag.
Du har hand om vieweingparties där, hur är det?
– Det är otroligt kul varje vecka! Energin är alltid superhög och folk skriker och skrattar högt hela kvällarna. Jag tror många är exalterade att bara se en lokal Tokyo-queen i Drag Race överhuvudtaget. Två extra roliga ögonblick var dels min cybergeisha-runway i avsnitt ett som fick hela klubben att explodera i jubel, och i Otejpat 2 när jag pratade om dragscenen i Tokyo. Båda ögonblicken fick otroligt fina mottaganden på plats.
Vem av de andra deltagarna kom du närmast?
– Imaa Queen och jag kände varandra sedan innan programmet och vi är fortfarande nära. Hon har varit en himla fin vän, både under och efter inspelningen. Även Antonina Nutshell och jag blev nära och har haft många fina ögonblick efter inspelningen. En kväll i Stockholm efter båda våra elimineringar höll vi nästan på att spontanåka till Göteborg för att besöka någon klubb vi båda hängt på, men mitt plan till Tokyo gick dagen därpå så vi fick hejda oss (skrattar).
Ångrar du något?
– Jag är såklart besviken att jag inte fick visa upp resten av mina outfits, speciellt då Tokyos drag-community gick samman och hjälpte till med flera av dem. Så med det sagt ångrar jag kanske att jag inte lärde mig sy bättre än jag nu kan.
Du berättade i förra avsnittet om hur du definierar dig som icke binär, känns det tydligare idag eller har du fortfarande trans-funderingar?
– Allt är fortfarande väldigt konstigt, som livet ofta är, men det enorma stöd och den kärlek jag fått från folk efter det avsnittet har verkligen gjort mig modigare och mer självsäker angående mitt könsuttryck. Jag har insett att jag är någonstans på trans-spektrumet helt klart, nu handlar det mest om ifall jag ska våga ta det steget med min dysmorfobi.. Vi får se vad som händer.
Är du fortfarande rosahårig eller har din stil förändrats sedan programmet spelades in?
– Jag har exakt samma frisyr som då, fast längre! Jag brukade tidigare klippa mig ungefär var femte vecka för att kunna göra mina taggar, men nu har jag låtit håret växa ut på längden för första gången på femton år!
– Jag har 47-48-49 beroende på märke och modell, storlekarna är sjukt ojämna här borta (skrattar). Mycket av det jag har är från Ali Express som har ”custom”-storlekar men vissa skor, som till exempel de rosa stora bootsen jag hade på runwayen i avsnitt 2, var storlek 45 och sjukt smärtsamma att gå i..!
Nu vet vi ju inte vilka moment SVT inkorporerat i Drag Race Sverige, men vilket klassiskt moment i Drag Race är du mest besviken över att missa?
– Snatch Game och kanske ett musikalnummer hade vart otroligt kul. Jag tror jag hade kunnat briljera i båda!
Så vad händer framöver?
– Just nu är jag tillbaka i Tokyo och har börjat boka in gig, både i Japan och i utlandet under 2023. Utöver det är det mer musik och mer drag på gång. Medverkan i programmet har verkligen på riktigt tänt elden för att göra drag ännu mer seriösare, så håll ögonen öppna!
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!