Först: Under veckan som gått har jag hört väldigt många negativa åsikter om Melodifestivalens första program och ska jag vara ärlig så fattar jag inte neggo-tsunamnin. Jag tycker att programmet hade NERV för första gången på flera år, och att Jesper Rönndahl känns som en spralligt osäkrad kanon som kan bjuda på i princip vad som helst. Funkade alla skämt i lördags? Nej. Men jag skrattade flera gånger, och det har jag inte gjort sen 2016 typ. Och vid sidan av Farahs Abadis otroliga värme, säkerhet och mysiga artistvykort så bildar de en duo som slår väldigt många Mello-kombos på fingrarna.
Kvällens program bjuder på ett underbart medley med Linda Bengtzing & Magnus Carlsson som duellerar med sina schlagerhits. Det är verkligen inte alla godbitar ur deras skatter, mer än folklig mix av det mesta. Vi får inte Allt som jag ser, Live Forever, E det fel på mig och Hur svårt kan det va? Men det gör liksom inget för vi får ett härligt medley som gästas av såväl Alcazar-Tess och Årets HBTQ: Edvin Törnblom. Det är EXAKT såna här mellanakter som vi vill ha en lördagskväll! Ljuvligt, och underbart att se Magnus på en Mello-scen igen. Linda Bengtzing är ju där var och vart annat år (till min glädje). Heja!
Nåja, nu till tävlingen: Det mest intressanta här är ju att den låt som tippas utmana Loreen till slutsegern dyker upp här. Håller ukrainska Maria Surs Eurovisionballad Never Give Up? Ja och nej. Den 18-åriga stjärnan sjunger fantastiskt och hon levererar låten snorbra, men den kommer inte att gå till final som första låt. För det finns ett starkare kort här. Unge THEOZ härliga poppärla Mer av dig kommer ta den första finalplatsen. Resultatet av den låt som går rakt till final efter att alla låtar körts igenom bygger ju på att den fått FLEST röster totalt och där kommer flinka barnfingrar/schlagertassar att slå Maria. Och THEOZ har i år en så pass bra mix av sin egen låt från förra året Som du vill, och Dannys Snacket på stan. Den gillas brett och kommer bli en av de större hitsen från årets tävling.
Till Semifinal tror vi att det blir Panetoz härliga glädje och Wiktorias bleka låt, men snygga nummer. Och det gör tyvärr att Edens fina ballad får tacka för sig, precis som Uje Brandelius (som dessutom tappat rösten och sjöng väldigt tyst på genrepet), och Tennessee Tears popcountry. Eden bär sin låt med skör pondus och det är tre ursöta minuter där hon och gitarristen Lovisa bjuder på det mest lesbiska som stått/suttit på en Melloscen. Tack för det.
Nu betygen:
WIKTORIA – ALL MY LIFE (WHERE HAVE YOU BEEN)
QX QX
Ronny: Herre vilken stor besvikelse detta är. Under tidigare år har Wiktoria varit en favorit för mig med otroligt bra låtar. Jag ÄLSKADE regnballaden Not With Me 2019. Men det här är en så stor axelryckning att man blir whiplash-skadad. Varje gång den startar känner jag ”amen, fan jag gillar detta…” Men sen mynnar den bara ut i ett enda luftslott. Den har inget tryck eller driv, utan låter bara som ett random albumspår från nån random brittisk popbrud som gillar Whitney-pop från 80-talet. Däremot kan det bli semi för att det rosaglittriga ursnygga numret sminkar upp den här låtbagatellen ett snäpp. Och Wiktoria ÄR en fucking star.
QX QX QX
Ken: Det är svårt att förklara, men samtidigt som man ju inte vill ha en Melodifestivalsk klyschfest till låt (tonartshöjning, glitterregn och nödrim) så vill man ju att den ska vara skriven med tanke på tävlingen. Att den utvecklas och håller intresse hos tittaren under sina tre minuter. Och DÄR tycker jag den här låten failar. Den är snygg. Den är Dua Lipa. Jag kommer lyssna på den efteråt. Och Wiktoria är såklart fantastisk live och en popartist ut i de välmanikyrerade fingerspetsarna… Men efter första minuten har låten spelat ut alla sina kort och ingenting händer. Så synd. För det är dessutom kvällens lyxigaste nummer. Fjärdeplats?
EDEN – COMFORTABLE
QX QX QX
Ronny: Melodifestivalen har aldrig varit mer lesbisk än detta ögonblick då Eden sjunger sin fina ballad mot gitarrspelande flatpolaren Lovisa. Det är ljuvligt äkta och avskalat, och Eden föll till och med i gråt under en av sina repetitioner. Hon blev alltså SÅ tagen av låten. Jag tycker det är en fin liten stund på Melodifestivalen, men jag kanske inte är riktigt just där med låten. Men lågmäld äkthet behövs i Mello och Eden Mellodebuterar med den äran.
QX QX QX
Ken: Jag tycker det händer något när Eden börjar sjunga ikväll. Plötsligt så känner man något på riktigt, och det finns en intimitet i röst, artisteri och i hela numret som griper tag i mig. Sedan kan jag inte hjälpa att tro att det förmodligen drabbat mig ännu hårdare om Eden behållit sin vana att sjunga på svenska. (När ska svenska artister våga följa Eurovisions hetaste trend och sjunga på vårt modersmål?) Men det här är ändå oväntat bra tycker jag. Men vi vet ju hur det brukar gå för nya artister med den här typen av låtar (ledtråd: inte så bra).
UJE BRANDELIUS – GRYTAN
QX QX QX
Ronny: Årets överraskning för mig. Grytan är en fin kärleksberättelse om hur en kokande gryta går att jämföra med en relation. Jag tycker mig höra Orupska harmonier i den souliga ballad med utsöta pa-pa-pa-körer, och jag hoppas innerligt att folk lyssnar och njuter under sändningen. Men det blir en Porslin-palcering för Uje. Och nu när han inte ens kan sjunga (röstproblem) så är den urrökt.
QX QX QX QX
Ken: Även om jag tycker de kunde STUVAT om i bidragen och inte lagt Uje efter en ballad, så KOKAR detta ned till en sak: Jag älskar Grytan! Möjligen är den helt STEKT i tävlingen (hälften av åldersgrupperna kommer SKY den som pesten och tycka allt är LÖKIGT och (GRÖN)SAKna en refräng), men jag låter mig fullständigt MARINERAS av Ujes FINHACKADE ord om varför han älskar sin partner. Ni behöver inte GRILLA mig om betyget. Jag RIVER inte i väg en femma, men en stark fyra “on PURÉ originality”. Heja!
PANETOZ – ON MY WAY
QX QX QX
Ronny: Panetoz tredje Mello-shot ligger perfekt efter tre rätt lugna låtar. Här kommer energin in i tävlingen och detta är gjutet i topp4. Man blir på bra humör av det sköna gängets dans med två coola brudar, och detta är precis vad man vill och förväntar sig att det ska vara. Den finns en limiten finalchans men jag tippar semi.
QX QX QX
Ken: Folkligt, festligt, färgglatt och…fruktigt? Panetoz gör exakt allt man förväntar sig av Panetoz (inte minst numret som skulle kunna vara exakt samma nummer de gjorde senast men nu med nya LED:ar) fast har adderat en behaglig ny touch av Medinas förorts-vibb. En låt designad både för att få igång arenan och för att få tillräckligt många röster för att komma topp fyra.
TENNESSEE TEARS – NOW I KNOW
QX QX QX
Ronny: Lättsam countrypop med en duktig men blek duo som inte riktigt har den där starqualityn som krävs för att lyckas i Mello. Det är stabilt och duktigt, och låten är härligt ”dansk” i sin gitarrdrivna inramning. Men jag tror den hamnar helt mellan stolarna, det är liksom varken för vuxna, barn eller de äldre. Den bara ”är”. Men jag lägger in den på min privata spellista redan ikväll.
QX QX
Ken: Precis som med Victor Crones låt förra veckan känns den här Wish-versionen av Smith & Tell designad för svenska reklamradiostationer. Man liksom förväntar sig en ava av Gry Forssell direkt efteråt. Samtidigt låter det så danskt att det inte skulle förvåna mig om det är den här låten som vinner den danska finalen MGP som pågår samtidigt. Danskarna har ju ingen låt i år som håller den här klassen – och då tror jag ändå TT är chanslösa i lördagens Melodifestival-deltävling.
MARIA SUR – NEVER GIVE UP
QX QX QX
Ronny: Mycket kan sägas om denna klassiska Eurovision-ballad sjungen av ukrainska flyktingatalangen Maria. Och det har Ken gjort så bra här. Jag tycker att Maria svinduktig, och det är smart tänkt att hon inte står i en långklänning utan är popstjärnigt klädd i snyggt silver. Jag gillar ju låten, det är sånt här Azarbajdzjan brukar skicka till Eurovision med stora framgångar, och det är en välskriven låt. Tror detta är gjutet i final men vinner gör det inte. Det kommer starkare låtar.
QX QX
Ken: Maria är en grym artist, en enorm naturbegåvning med en fantastisk röst som säkert lätt sopat hem Ukrainska The Voice om hon hunnit fullfölja tävlingen i hemlandet. Jäklar vilken pipa! Hon är fem QX. Tyvärr har hon inte tilldelats en låt som passar med varken hennes talang, utstrålning eller ålder (även om allting med den här låten och numret känns precis lika gammalt som Maria, runt 18 år). Sen kan det säkert springa rakt till final i vilket fall – jag och Sverige är aldrig överens om den här typen av låtar, och Maria känns som en artist som skulle kunna sjunga vad som helst till final första gången tittarna får upptäcka henne “på riktigt”.
THEOZ – MER AV DIG
QX QX QX QX
Ronny: Deltävling 2:s bästa låt är THEOZ Snacket på stan-polare Mer av dig. Här har an tagit allt som var bra med förra årets finallåt Som du vill och skruvat upp allt ytterligare ett snäpp. Detta är precis vad man vill ha en lördagskväll, och det är en grymt bra poplåt med så mycket driv att man är helt matt efteråt.
QX QX QX QX
Ken: Kvällens mest finalsäkra låt i mina öron. Numret är kanske bara en klon av vad som känns som hundratals pop-killars nummer genom åren i Melodifestivalen, men låten – bland annat skriven av geni-duon bakom Euphoria – är en snygg uppdatering av det Theoz gjorde ifjol, komplett med en klistrig visselslinga. Kommer göra som sin semifinal-i-fjol-kompis Tone gjorde förra vecka och hamna i final på första försöket denna gången.
Final: THEOZ & Maria Sur
Semi: Panetoz & Wiktoria
Femma: Tennessee Tears
Sexa: Eden
Sjua: Uje Brandelius
Uppdaterad 2023-04-11
Hjälp oss att komma ut
För att QX som månads- och nyhetstidning skall kunna fortsätta ge röst åt regnbågssamhället i hela sin fantastiska bredd behöver vi ditt stöd!
Som prenumerant får du månadstidningen digitalt före alla andra och du kan även välja att få den hemskickad. Med ditt stöd kan vi fortsatt komma ut!