Just nu toppar Lady Gaga & Ariana Grande listorna med Rain On Me. Vi letade upp tio andra musikaliska divasamarbeten som blivit stora hits (eller bara är allmänt regnbågsälskade).
Men det visade sig att det inte varit så lätt att hålla samarbetena vid liv – och flera gånger har det slutat i bråk….
Lady Gaga & Cher ”The Greatest Thing” (2013)
Samarbetet mellan två av de absolut största gayikonerna har aldrig släppts officiellt, och det var många turer fram och tillbaka huruvida detta skulle bli någonting överhuvudtaget. Låten skrevs av RedOne & Gaga redan 2007, Cher blev inkopplad och var på för en duett, men i slutändan så hoppade Gaga av då hon inte var nöjd med sin egen insats i låten. Cher ville länge släppa denna; Gaga sa nej och till slut hamnade den i malpåse. Men låten läckte och nu finns den i alla fall på YouTube.
Iggy Azalea & Rita Ora ”Black Widow” (2014)
Låten var ett sista-minuten-skrivet spår till Katy Perrys platta Prism och Perry själv hade varit med och skrivit den. Australiensiska rapparen Iggy Azalea hade hört om låten och bad Perry att få spela in den, trots att den var bortlovad till en annan artist. Perry sa ja och Azalea tog kontakt med Rita Ora, en artist som var ”up & coming” och hade en stor röst, vilket låten kräver. Katy Perry skulle ha sjungit in den med Azalea om det inte varit för att hon var extremt upptagen vid just den här tiden. Videon är starkt influerad av Kill Bill och Michael Madsen, som är med i nämnd film dyker även upp i denna video.
Donna Summer & Barbra Streisand ”Enough is Enough”
Är detta kanske den största divaduetten av alla? Lustigt nog uppträdde Streisand & Summers aldrig live med den här låten efter att de sjungit in den. Barbra sjöng den däremot med sångerskan Tina Arena och faktiskt, Donna Summers syster Mary Gaines Bernhard. Låten var i alla fall en stor hit när den kom 1979, och toppade Billlboardlistan i USA. En av låtens upphovsmän är Paul Jabara som ligger bakom klassiker som It´s Rain Men och Donna Summer-hiten Last Dance.
Mariah & Whitney ”When You Believe” (1998)
Den här låten från Dreamworks animerade Prinsen av Egypten är ”popversionen”, som är producerad av superproducenten Babyface. I filmen förekommer den i en annan version, då med bland annat skådespelerskan Michelle Pfeiffer på sång. Men detta är den kända versionen som blev listhit och spelades under sluttexterna av filmen. Låten är i original skriven av musikalmästaren Stephen Schwartz (skrev hela Wicked) som surt nog vägrade dela med sig av låtens Oscarsvinst till nämnda Babyface, vars version faktiskt var det som blev hiten, och som dessutom till stora delar var den version som Carey & Houston sjöng på Oscarsgalan 1999.
Ariana Grande & Iggy Azalea ”Problem” (2014)
Svenska teamet Max Martin, Shellback, Savan Kotecha och Ilya ligger tillsammans med Ariana bakom denna megahit. Ariana skulle egentligen ha släppt en annan låt omkring den här tiden, en duett med rapparen Chris Brown. Men eftersom han åkte in i finkan på grund av en misshandel så tog Ariana tag i första singeln till nya plattan. Ariana och Iggy hade pratat om att jobba ihop redan på Ari´s första skiva men det blev aldrig av. Ariana tyckte då att detta var en lysande girl-power-låt att göra ihop, inspirerad av en rubrik i tidningen Cosmopolitan, ”One less problem without you”. Tillsammans med Max Martin skrev Iggy rappen, och viskningen i låtens refräng är rapparen Big Seans.
Lady Gaga & Beyonce ”Telephone”
Låten skrevs av Gaga för Britneys Spears Circus-album. Men ”Brittan” ville inte ha låten så Gaga spelade in den själv, med självaste Beyonce. Låten gick riktigt bra på listorna, främst i Europa, där den bland annat toppade listor i Storbritannien, Norge, Belgien och Damnark. Telephone kanske är mest känd för sin episka video, som är regisserad av Jonas Åkerlund och inspelad i Lancaster, Kalifornien. Videon är en fortsättning på Gagas äventyr i föregående singeln Paparazzi och visst är det ”Pussy Wagon” från Tarantinos Kill Bill som används även i filmen. Detta var Tarantinos eget förlag till Gaga efter en lunch de hade ihop. Gaga och Beyonce har aldrig uppträtt med låten ihop, men väl var för sig.
Monica & Brandy ”The Boy is Mine” (1998)
…var den bäst säljande singeln i USA detta år och en stor hit i resten av världen också. Låten skrevs av Brandy och Rodney ”Darkchild” Jenkins och Brandy fick idén till låten efter att ha sett ett Jerry Springer-avsnitt om kärlekstrianglar! Hon sjöng in den själv men inspirerad av klassiska duetten The Girl is Mine med Paul McCartney och Michael Jackson tyckte hon att det borde bli en duett och Monica kontaktades. Men ihopsjungningen gick sådär eftersom låten i sin dåvarande version inte passade dem. Så Monicas samarbetspartner Dallas Austin gav låten an mer vuxen dräkt och vips var den en hit. Dessvärre höll sångerskorna inte sams och pressen skrev massor av rivaliteten dem emellan. De dementerade detta men i efterhand har det bekräftats att de var i luven på varandra.
– Vi var unga. Vi kunde knappt vara i samma rum. Vi är varandras motsatser och istället för att omfamna det så använde vi våra olikheter till att hålla oss ifrån varandra, berättade Monica i en radiointervju med kanalen VZMX 2012.
Helene Fisher & Kerstin Ott ”Regenbogenfarben”
Tyska lesbiska sångerskan Kerstin Ott fick 2018 ett superhit med Regenbogenfaben, ett anthem om allas lika värde. Men den blev ännu större då den tyska schlagerns superstjärna Helene Fischer spelade in den med Kerstin och framförde den i sitt stora underhållningsprogram i tv. Fischer, som likt Taylor Swift länge höll sig undan politiska ställningstaganden, blev med ens den gayikon som tysktalande bögar länge hoppats på då hon sjöng in den här låten som tar upp regnbågsfamiljer och samkönad kärlek.
Britney Spears & Madonna ”Me Against The Music”
Producentteamet RedZone Entertainment hade skrivit låten Pop Culture Whore till Britney, en låt hennes management gillade men Britney hatade och ratade. Men efter en kväll ihop med Britney i New York ”för att komma in i hennes värld” skrev teamet Me Against The Music. Britney gillade och spelade upp för Madonna under deras rep inför det kända framträdandet med ”KYSSEN” på VMA 2003. Madonna gillade den, och spelade in sin del, trixade lite med låten och när den kom tillbaka till Britney blev hon både stolt och överraskad att Madonna ville vara med så mycket. Skivbolaget ville ha Outrageous som första singel från ”In The Zone” men Britney gav sig inte: Detta var singel nummer ett. Låten blev en hit, etta bland annat i Australien, Spanien och på Irland. Det blev Madonnas 50:e hit på Billboard, och Britneys 10:e.
Rihanna & Britney ”S&M” (2011)
Låtskrivaren, producenten och artisten Ester Dean har varit med och skapat massa hits, bland annat Katy Perrys Fire Works, Nicki Minajs Super Bass och Rihannas Rude Boy. En dag kom grunden i låten till henne, först ”Come on, come on”, sen, ”Sticks and stones may break my bones” och slutligen ”But chains and whips excite me”. Då visste Dean att temat för låten skulle bli sadomasochism. Låten med Rihanna släpptes som den fjärde singeln från ”Loud”, i januari 2011. Efter att Rihanna lekfullt frågat sina twitterföljare vem hon borde göra duett med vann Britney. Efter lite interaktion mellan stjärnorna i sociala medier fattade fansen vart detta var på väg och i april samma år släpptes Britney-versionen. En kul knorr på allt är att Ester Dean fick en roll i Pitch Perfect-triologin, där hon faktiskt framför sin egen låt acapella tillsammans med de andra skådespelerskorna som ingår i sånggruppen i filmen.
Uppdaterad 2021-05-18