Modeskaparen och excentrikern Karl Lagerfelds favoritmodell och musa Baptiste Giabiconi har vid sidan av det framgångsrika modellandet skaffat sig en ytterligare karriär som popartist. Singeln Showtime är den första låten från hans kommande ”elektro-glam-rockiga” album som släpps 2011, och är producerat av Be first media. Soundet och stilen är inspirerade av några av Giabiconis favoritartister som David Bowie, Jim Morrison, och Depeche Mode.

Karl Lagerfelds och Baptiste Giabiconi vid Cannes-festivalen i maj i år

Den actionfilmsinspirerade videon som ackompanjerar singeldebuten utspelar sig någonstans i den kaliforniska vildmarken och handlar om hur den unga hjälten Giabiconi tappert försöker rädda en kvinna i nöd från en ond amerikansk redneck. I videon får vi se häftiga motorcyklar, heta explosioner och en hetlevrad Giabiconi.

Baptiste Giabiconi vid öppningen av en Printemps-butik i Paris i oktober

Baptiste Giabiconi hade en ouppmärksammad karriär som modell tills han upptäcktes av Karl Lagerfeld 2008, och har därefter snabbt nått positionen som en av världens mest eftertraktade manliga modeller. Han har gjort omslag för bl.a. Elle, Vogue, och Wallpaper samt gjort självklara kampanjer för Karl Lagerfelds eget märke Karl Lagerfeld, samt för Chanel, som Lagerfeld också designar. Dessutom ses Giabiconi ständigt i Karl Lagerfeld entourage av medhjälpare och modeller.

Om det är Karl Lagerfelt själv som sponsrat den påkostade videon och sångkarriären för Giabiconi har dock inte framkommit.