När Fredrik Robertssons nya tidning BOY Magazine presenterades på onsdagskvällen kom självklart den svenska modeeliten för att se resultatet. I vimlet syntes folk som Jonas och Bea Åkerlund, Lena PH, Sarah Sjöström, Molly Sanden, Titoyo med flera.
Efter modeveckan har framgången för svenskt mode debatterats flitigt och BOY magazine bevisar att det finns gott om kreativitet även på herrmode-sidan i landet. Robertsson har tillsammans med art director Robin Grann och fashion director Kari Hirvonen samlat närmast ett hov av fotografer och stylister för att tolka och forma mäns uttryck.
Robertsson själv förklarar i den inledande texten att han ”bara” tittar på bilder i tidningar. Beskrivningen av tidningen är att den handlar om mode och konst med syftet att objektivisera mannen. Ett fantastiskt anslag! Och visst går det att disputera på både mode och konst och skriva spaltmeter av analyser, men til syvende og sidst så är det i det visuella som vi kan läsa den verkliga berättelsen.
Tidningen säljs från nu i ett antal utvalda butiker och intäkterna från hela försäljningen går till Regnbågsfonden som hittills skänkt 430 000 kronor till två hbtq-projekt i Uganda. Så att köpa BOY magazine är inte bara ett sätt att inspirera dig själv!
– Jag är otroligt stolt att många av Sveriges modeelit alla samlades och ställde upp till att medverka i tidningen. Hoppas alla gillar den, hälsar Fredrik Robertsson till QX.
Var tidningen kan köpas, förutom på Aplace där releasen hölls, hittar du på Boymagazine.se