Patrik Lernberger & Mattias Stafsing träffades för 28 år sedan genom en tidigare vän till Mattias, som faktiskt också var kompis med Patrik.
Mattias: Hon sa att jag bara måste träffa hennes kompis Patrik, ”du kommer gilla honom jättemycket” (skrattar). Och det bara blev vi. Patrik är tio år äldre och hade levt med kvinnor tidigare, och jag var grön och oerfaren. Men allt bara föll på plats.
Patrik: Jag tror det funkar för att vi från början haft ett levande förhållande. Vi lever ihop, jobbar ihop… det enda vi inte gör ihop är tränar. Där går gränsen (skrattar). Vi har olika träningskompisar och tränar på olika ställen i stan.
Mattias: Vi är alltid öppna med varandra, men vårt förhållande är inte öppet. Att öppet utrycka exempelvis att någon är snygg skapar inte onödiga spänningar. Vi tycker båda om att titta på vackra kroppar, bara för att man är ”committed” så försvinner ju inte de känslorna.
Idag driver paret framgångsrikt livsstilsmärket för hår, hud och kropp som bär deras efternamn. Lernberger Stafsing är stort i Sverige och Danmark, och växer just nu i Tyskland, Hong Kong och Nya Zeeland.
Patrik: Den skandinaviska skönhetstanken lockar, och vi säljer en bra produkt där vi är delaktiga hela vägen, från innehåll till hur det ser ut i butik.
Under det där första mötet i mitten av 90-talet pratade de om hår och skönhet i tre dagar, eller ja, allt som har med färg och form att göra. Och den dialogen har de fortfarande.
Mattias: Vi kan fastna i en lång diskussion om läppstiftsfärg. Vilket kanske låter ytligt, men utan yta finns ju ingen skönhet. Skönhet är ju en av de starkaste drivkrafterna som finns i livet, och utan det hade exempelvis inte våra föräldrar träffats.
Patrik: Hela vår ideologi bygger på att se både utsida och insida. Har du en bra känsla i kroppen och mår bra på insidan, då blir du vacker. För oss är det så enkelt, men vi fattar att det är svårt att förklara för andra som tycker det låter ytligt.
Efter att i många år ha jobbat med att förverkliga stora aktörers visioner var det dags att göra detsamma, fast för dem själva och samtidigt förvekliga en dröm om ett eget företag.
Mattias: Som frilansande makeup- och hårartister var vi trötta på att slåss för vår existens. Vi ville ta vårt kunnande vidare, och lägga grund till en ekonomisk trygghet. Våra yrken är ofta längst ner på näringskedjan. Ett nytt mixerbord finns det alltid pengar till i en produktion, men inte till kläder, make-up och hår. Och då gör det som vi gör tillsammans med artisten verkligen skillnad.
Patrik: Vi tänder ju stjärnorna, ger den sista finishen har en psykologiskt lugnande effekt.
Vad är Lernberger Stafsings mest avgörande ögonblick?
Patrik: Det är svårt att peka på ett visst ögonblick, men att alla makeup- och hårartister varit med oss från start gjorde varumärket legitimt. Det gjorde att folk snabbt fick upp ögonen för produkterna. Vi kan hår, hud och make-up, och vet hur ett vax, en spray eller dagkräm ska vara. All erfarenhet vi samlat på oss har tagit oss dit vi är idag.
Ni har ett mångfacetterat sortiment, men är det någon produkt ni inte fått till? Mattias: Nja, det har snarare handlat om att en produkt fått fel produktnamn, ett som kunden inte förstår och inte kan ta till sig. Så tydlighet är A och O.
Patrik: Vi väljer också våra råvaror noggrant. Silikon är något vi säger nej till. Det är som socker i mat: Jättegott direkt, men håller inte i längden.
Så det undviker vi. Och vi vill göra bra produkter som har schysta priser. Vårt mål är att en större grupp ska få tillgång till bra hud och hårvård till en bra prissättning.
Nu i vår har Lernberger Stafsing lanserat en ny kampanj, med svartvita bilder på temat ”Grace”. På bilderna syns bland annat vältränade män i speedos, vilket skapat en del diskussioner hos vissa återförsäljare.
Patrik: En naken man är fortfarande explosivt, men vi tycker om att utmana på ett smakfullt sätt. Vi leker med ordet ”grace”: Vem och vad är det? Behöver det vara en kvinna? Vi vill visa grace subtilt och vackert, och samtidigt få människor att tänka till.
Designen på Lernberger Stafsings produkter är stilren och vad undertecknad upplever som maskulin, utan att för det sakens skull skrämma bort kvinnliga konsumenter.
Patrik: Så är det absolut. Våra kunder vill inte ha ärtgrönt eller cerise, så vi gick på taupe som är både feminin och maskulin. Vi valde att inspireras av antikens rom och Stadshuset i Stockholm, och har tagit inspiration från Swedish Grace från 1924-1925, som balanserar just feminint och maskulint.
Mattias: Det något sexigt och spännande i att sätta något überkvinnligt i en maskulin kontext, och det vill vi förmedla med våra produkter också.
Nyligen genomförde Lernberger Stafisng ett stort drag i sin produktlinje. De tog bort herr- och damserien och kör unisex-linjen fullt ut.
Mattias: Det kändes så vansinnigt omodernt att kategorisera människor efter kön på det sättet.
Patrik: Samtidigt tog vi också bort ”anti-age” från våra produkter. Vi ska ju älska att åldras, men göra det med värdighet. Och just dessa steg visar på en av våra stora styrkor: Att våga ta kliv som är obekväma. Det tänket ska inspirera till allt i livet. Att våga ta steget som är jobbigt i stunden, men som är otroligt befriande när det är gjort.
Mattias: Och att våga ta avgörande steg betyder inte att man inte kan ångra sig. Bara för att man gör en förändring betyder inte det att det måste vara för alltid. Det är tillåtet att ändra sig. Det viktiga är att man testar något nytt.
Så, har ni bara Lernberger & Stafsing-produkter i badrumsskåpet hemma?
Mattias: Jag har någon produkt från apoteket, men annars bara våra saker.
Jag skulle inte kunna titta mig i spegeln annars (skrattar).
Patrik: Men vi testar våra konkurrenter, och blir rasande om något är väldigt bra (skrattar). Det triggar oss att ta fram ännu bättre produkter.
När Patrik och Mattias inte jobbar med företaget tränar de som sagt. Annars kallar de sig ”hemmakatter” som tillbringar mycket tid i våningen och gillar att vara ute i skogen mycket.
Patrik: Vi packar världens största ryggsäck med te och sittunderlag, och vandrar ut i skogen. Där fotar vi, plockar kvistar till plåtningar, och sitter på en stubbe och pratar. Eller bara låter hjärnan vädra. Det är så skönt att bara koppla bort lite.
Har ni stött på homofobi i era yrkesroller?
Mattias: Nej, vi har aldrig stött på hat, homofobi och taskiga kommentarer. I skolan var det jobbigt, men som vuxen i våra yrkesroller? Nej.
Patrik: Däremot gillar vi verkligen inte att bli inkvoterade för att vi är två gaymän. Det ställer jag mig verkligen emot. Eller när folk har förutfattade meningar om hur man ska vara som gay. Någon sa nån gång ”det är så kul att ni inte är så gayiga”. ”Vad menar du med det sa jag? Vi är supergay”. Jag ogillar starkt att folk har fördomar om hur en homosexuell person ska vara.
Mattias: Jag förstår heller inte frågan när man kom ut. Jag har aldrig varit inne. Jag tror att det där är att sitta fast i gamla regler. Men, med det sagt: Alla har olika sätt, och bara för att det är mitt behöver det inte betyda att det är rätt för någon annan. Jag känner bara att jag inte har en skyldighet att komma ut när min syster, som är straight, inte behövde göra det.
Patrik och Mattias bekantskapskrets är stor och brokig, och bland nära vännerna finns såväl 20 åringar som 80 åringar.
Patrik: Ålder är väldigt luddigt för oss, likaså var folk härstammar från. Vi ser människan och inte vad de har för ursprung eller hur gamla de är, och det smittar av sig i hur vi våra vänner ser ut. Det är gays, straighta och allt däremellan. Vi träffar Andreas & Viktor en del (Gran och Frisk), eftersom Andreas är en gammal vän till oss. Men vi tänker inte på att de är ett samkönat par, dom är vänner, punkt.
I juni är det West Pride i Göteborg, var ni där?
Patrik: Nej, men det är mest för att vi inte gillar folksamlingar. Jag känner mig lätt klaustrofobisk. Men Pride är viktigt. Utan Pride hade vi kanske inte kunnat leva ihop, så vi vet värdet och stöttar verkligen rörelsen till 100 procent.
Publicerad 2024-06-21