Inredningsbranschen står inför samma utmaningar som modevärlden. Säsongstänkandet och nyhetshetsen växer sig allt starkare, å andra sidan finns en ökad medvetenhet om behovet av långsiktig och resurssnål utveckling. Hur tänker ni här?
– Linet är ett oslagbart basmaterial. Det ligger i tiden och har kommit för att stanna eftersom människors miljömedvetenhet ökar. Ett bra exempel är linnebadlakan, de håller livet ut, man behöver aldrig köpa ett nytt, trots maskintvätt och torktumling. Visst influeras vi av trender men vi gör inga tvära kast och byte av färgskala flera gånger per säsong är inte vårt koncept. Istället skyndar vi långsamt och långsiktigt.
Varför är lin ett bättre alternativ än bomull?
– Framställningen av lin är betydligt miljövänligare än tillverkningen av bomull.
Linet är antistatiskt, det är icke allergiframkallande och är ett material som andas bra. Linnefrottén som mött hårt motstånd under många år borde alla pröva. Efter tvätt mjuknar den samtidigt som den ger kroppen en light peeling. Den torkar fortare och dessutom är uppsugningsförmågan av vattnet betydligt bättre än med en handduk av bomull.
Fredrik växte upp på en lantgård utanför Stockholm med traktorer, hästar, får och en mamma som färgade garn. Fredriks intresse för textil och inredning var obefintlig. Hans passion var ridning men han valde så småningom att utbilda sig till dansare och musikalartist.
Tiden gick och han kom så småningom att hjälpa sin mamma med hennes textilföretag, Axlings Linne. Att hjälpa till med byggandet av mässmontrar och allt vad det innebar, bidrog till Fredriks intresse för textil. Det resulterade i att Fredrik efter några år köpte bolaget av sin mamma tillsammans med nuvarande kollegan Ulrika Ågrehn. Idag säljer företaget allt ett hem kan behöva i textilväg, bland annat påslakan, handdukar, dukar, kuddar, plädar och lavendelpåsar.
Har du någonsin ångrat ditt val?
– Absolut inte. Arbetet är fritt och givande på många sätt. Att ta fram en ny produkt, från idé till färdigt resultat är en process i sig, ibland händer det att jag får ”rysningar” när jag håller den i min hand, speciellt om den blivit bättre än jag tänkt mig.
– Det är roligt när man får se sina produkter i andra sammanhang, som när jag och min man var på lägenhetsvisning och den var stylad med våra produkter. Jag blev både häpen och glad på samma gång.
– Vi gör det mesta själva, formger, köper in, packar, väver upp, säljer och kokar en kopp kaffe om vi hinner, berättar Fredrik och skrattar.
Ni finns över hela Sverige, men även i flera länder runt om i Europa och i USA. Vad beror er framgång på?
– Det är förstås en blandning av olika komponenter. Nyckeln är vår skaparglädje och vi har roligt när vi arbetar men också duktiga på det vi gör. Dessutom tycker kunderna att våra produkter signalerar trygghet. Många inredningsstylister gillar våra produkter och använder dem i olika reportage. Vi är ett litet företag som månar om våra återförsäljare. Ibland händer det att vi säger till dem att köpa in en mindre mängd produkter istället för att ligga på ett överlager eftersom det inte gynnar någon. Vi vill inte sälja mängd utan rätt volym till rätt kund, då blir alla glada. Nöjda kunder kommer alltid tillbaka, avslutar Fredrik och ler.

Är du nyfiken på Axlings sortiment kan du besöka deras butik på Torekällberget i Södertälje eller gå in på deras hemsida, www.axlings.se