Just nu är Efva Attling på väg till USA för att lansera en ny hemsida riktad till den amerikanska gaymarknaden. Kampanjen utgår från hennes smycke ”Homo Sapiens” och kopplas till SAS enormt framgångsrika PR-satsning ”Love is in the air”.
Den 6 december lyfter SAS flighten från Stockholm där två europeiska homopar gifter sig i luften. Efva Attling fick i uppdrag att göra parens bröllopsringar och med detta i ryggen hoppas hon nu slå igenom i USA.
På returresan är det när man når svenskt luftrum ett amerikanskt par som vigs, och med på planet finns en stor journalistgrupp som förväntas lyfta såväl SAS som gayvänliga Stockholm och Sverige.
Efva Attling har i samband med sin kampanj köpt helsidesannons i amerikanska gaytidningen OUT och kommer under sin PR-turné tala med ett tiotal gayinriktade mediakanaler. Likt för svensk-kopplade SAAB, Volvo och IKEA ses fokus på gaymarknaden fungera bättre ”over there” än här hemma.
Till sin hjälp har Efva Attling haft Dorian Communication, profilerat som ”gay-livsstilsvarumärke” och dess två kreatörer och Jake Rydqvist.
– Efva har alltid tyckt om vår tidning och i jubileumsnumret såg hon våra bilder av Sveriges Man, Marcus Olausson, berättar Benjamin Falk för QX.
– Vi kom med ett förslag på kampanjbilder och sajtens utformning och hon gillade det, berättar han.
Benjamin berättar att den film och de bilder som tagits fram till kampanjen är inspirerade av Stålmannen. Likt Clark Kent vars blåa dräkt döljs under kostymen, är det en ”Young professional gay man” som under sin kostym bär ett Homo sapiens-smycke. Väl hemma klär han om och ger sig ut, om inte på uppdrag att rädda världen, så i alla fall på gayklubb!
– Vi ville dessutom se till att den blev Tom Ford-snygg, säger Benjamin och noterar att filmen speglar verkligheten med behovet av dubbla identiteter mer som den fortfarande är i USA än i Sverige.
I pressmeddelandet från Dorian Communication hyllar Efva Attling modellen Marcus Olausson.
– Marcus sensualitet och imponerande fysik är toppen för kollektionen, att han därtill är läkarstudent visar att han är en Homo Sapiens – den tänkande människan – gör det hela fullkomligt, säger hon.
Ett annat svensk-kopplat varumärke som kommer synas i samband med SAS Love is in the Air-flight är Absolut Vodka. Det amerikanska par som landar i Stockholm lagom till Nobel-festilgheterna kommer även spendera en av sina bröllopsnätter på ishotellet i Jukkasjärvi.


Läs även: Kärlekspar vigs i luften

”Clark Kent-metaforen var relevant i detta kontext då många amerikaner kan relatera till att behöva anpassa sig till begränsande konventioner trots att man har en större potential ”under kostymen”, förklarar Jake Rydqvist på Dorian Communication
Bilden till annonsen i OUT






HELSINGFORS



OSLO