– Efter första repet i torsdags kände jag lättnad. Jag har haft lite panik för mitt kontrollbehov har ställt till det. Jag har ju vetat vad vi ska bygga, men aldrig fått repa det. Men under torsdagens tredje genomkörning insåg jag att det här kommer att fungera. Fan, vad det kommer att sitta nu.

Måns Zelmerlöw är nöjd när vi träffar honom i Malmö. Den Mello-återvändande Eurovisionvinnaren tävlar som artist för fjärde gången, och än en gång är han vinnarfavorit. Och det med en låt som kräver en hel del röstmässigt.
–  Fruktansvärt mycket. Revolution är inte en låt man vill sjunga tre gånger i rad. Men det är också jävligt kul att få en sån låt, så folk fattar att jag faktiskt kan sjunga också.

Till det omtalade numret har du främst jobbat med nummerkreatören Zain Odelstål?
– Jag älskar Zain, han är otrolig. Revolution handlar om att världen är på väg mot ett sånt jäkla mörker. Att vi måste hitta mer mänsklighet, mer kärlek, mer värme. Och framträdandet ska skildra en kamp där jag kämpar mot olika saker: vind, rök, papper, fjädrar…allt vi kunde hitta egentligen. Zain har gjort ett fenomenalt jobb med den här coola grottan. Egentligen ville jag ha en grotta som snurrade men det blev alldeles för dyrt. Så det fick bli den här…ja….

…byggnationen som har benämnts som en jättevagina på olika håll?
– Ja, ni har gjort det i alla fall (skrattar). Inspirationen är att gå raka motsatsen mot Heroes. I och med att vi inte kan använda teknologi så måste vi göra stora episka bilder, och det gör vi i den här grottan.

Har du något favoritparti i låten? 
– Det finns många bilder som kommer vara så vackra när vi är klara med det här. När det slår om till vitt i bakgrunden… det tyckte jag var så jäkla snyggt idag. Jag tycker också att det här djupet när pappret börjar flyga förbi mig är så snyggt. Och sen så när vi fick upp konfettin i luften också. Och fjädrarna i luften på sista. Och när jag får stå och bara hålla armarna ute och inte sjunga.  Att jag har får tio sekunder där jag bara kan stå och njuta och ta in. Det är magiskt.

Kan vi prata om looken? Du har en tunn svart rock på dig…
–  Jag har en ny stylist som heter Nathalie som är helt fantastisk. Jag visste ju att det skulle vara uppbyggt kring fläktar och som ni kanske lägger märke till så har jag inte så jättemycket hår. Så då var det ju kläderna som fick röra sig. Jag är så jäkla nöjd med att vi gick den vägen för det blev så bra.

Det här med att låten har titeln Revolution har vissa stört sig på…
– För att det är en vit medelålders man som sjunger det? Då är det de personerna som har det problemet själva. Jag fick frågan från TT: ”Tycker du inte att du politiserar tävlingen?. Att du skrivit en text om revolution och berättar att den handlar om hur världen ser ut, Trump?”. Att slåss för medmänsklighet och humanism är väl det mest grundläggande som finns?

Vilka andra frågor är du mest trött på att få? 
–  Varför jag redan kommer tillbaka. Jag har ju inte gjort Mello på tio år! Loreen kom tillbaka bara fem år efter Euphoria. Och det var ingen som nämnde att det gick åt skogen med Statements när Tattoo kom. Men folk tycker det är jättemärkligt att jag kommer tillbaka efter tio år?! Jag älskar ju den här tävlingen så det är klart att jag vill tillbaka.
Han fortsätter:
– Det stör mig också att många tror att jag kommer tillbaka och tror att jag ska vinna hela Eurovision igen. Det tror jag absolut inte. Tvärtom så tror jag att Sverige kommer ha svårt att vinna Eurovision igen. De höga förväntningarna jag har på mig är nästan omöjliga att infria. Men jag är så nöjd med både låten och numret.

Har du sett någonting av det andra som har blivit uttaget i Europa?
– Ni känner ju Laurel (Måns barnflicka, som är en STOR ESC-fan). Jag har sett allt (skrattar).

Nåt som imponerat?
– Belgien faktiskt. Jag tyckte att han, Red Sebastian, var jätteimponerande när jag såg honom första gången. Kyle från Norge var okej, lite som Queen of Kings. Men jag tror inte att det är en vinnarkandidat.  Och Finland förstår inte över huvud taget…

Jag antar att du har sett de andra veckorna av Mello. Vad tycker du om programmet?
– Jag pratade med Edvard (af Sillén) om det tidigare. Alltså att jag skrev en låt om Melodifestivalens revolution. Den är ju nu, det är ju otroligt (skrattar). Jag är så lycklig att jag är med det här året. Fan, vad bra program det har blivit! Keyyo och Edvin är toppen, och manusteamet är fantastiskt.

Låtmässigt då?
– Greczula var svinkul att se. För jag har följt honom länge och tycker han är briljant. Det där är ett monumentalt genombrott.

Slutligen, en del Eurovision-fans härjar på nätet och hatar Sverige och Mello i allmänhet och dig i synnerhet? De är inte glada över att du är tillbaka och att vi därmed ligger etta på oddset att ta hem det igen? 
– Ja, jag har läst en del. Men jag tror på mig själv och på låten. Jag är supernöjd.