MASC går från förälskelse genom destruktivitet och medberoende till frihet, och är Sofia Södergårds andra egna föreställning efter hyllade Slick. Planen var först att göra något mer kring Sofias drag-alterego Qarl Qunt, men sen svängde hon.
– Efter att jag jobbat med Charlotte Engelkes i Transplantation blev jag inspirerad att att använda egna erfarenheter och göra scenkonst av det. Så då blev det ett lesbiskt relationsdrama utan Qarl Qunt.

MASC skildrar en relation i tre faser: Från förälskelse till destruktivitet och medberoende till att slutligen bli fri. Den är skapad och delvis inspirerad av Sofias egna erfarenheter.
– När man pratar om våld i nära relationer så pratar man ofta om den straighta mannen som förövare. Men det här händer i samkönade relationer också och då blir det mer komplicerat. Förutom att det är fyllt av skam, vill man inte kasta sitt eget community under bussen. Man vill ju komma ut och leva ett lyckligt liv, inte vara fast i en miserabel relation.

Men hur gör man dans av ett sånt här ämne?
Bra fråga. Det roliga och svåra är att översätta händelser och tankar till dans. Vi jobbar med en förhöjning av hur det känns, vi skapar inte realism utan gör ett dansperformance. Vi berättar med kroppen, uttrycket, scenografin – ett spegelrum som flirtar med den lesbiska flaggan. Dessutom lyfts allt av supercool kostym, designad av Leffe Kronlöf.
– En central motpol i föreställningen är att hålla fasaden uppe – en yttre mask som visar att allt är bra, i kontrast till verkligheten när paret är ensamma. Det handlar om skillnaden mellan vad omgivningen får se och vad som sker bakom stängda dörrar.
– Det kan vara svårt att prata om att våld i nära relationer finns även i vår queera värld. Men det förekommer och vi måste starta samtalet om det. Jag gör detta för att det är viktigt och läkande att dela med sig, att höra någon annans historia om detta gör att ens egen erfarenhet valideras och en blir mindre ensam.

Paret spelas av Sofia Södergård och Åsa Lundvik Gustafsson.
– Hon är jättebra! En gammal Cullberg-dansare som mer kommer från det moderna hållet. Vi har olika rörelseprofiler, som ibland möts och ibland är vi solo.

Men MASC är inte bara en föreställning, vid två tillfällen ynglar den av sig och blir något större. Den 11 april blir det samtal med psykologen Anna Bennich efter föreställningen.
– Vi kommer att diskutera våld i nära relationer, ett ämne som Anna arbetar särskilt med. Liksom den 29 april är kriminologen Nina Rung med på publikt eftersamtal i Falkenberg.
Och den 12 april kl 13.00, då MASC besöker Dansens hus i Stockholm för både föreställning och workshop, kommer Sofia att prata om och visa hur Qarl Qunt formats, genom maskulinitet och femininitet.
– Jag visar hur man gestaltar kön på olika sätt utan kostym och mask, som genom kroppsspråk och attityd. Det blir kul, så kom!

MASC har premiär den 4 april på Norrlandsoperan i Umeå och sen väntar turné med Dansnät.