La Cage aux Folles spelades för första gången som teaterpjäs på 1973. Senare filmatiserades den, bland annat som The Birdcage – lånta fjädrar, med Robin Williams och Gene Hackman.

Första gången den spelades som musikal på Oscarsteatern var 1987. När den nu gör comeback i höst står Peter Dalle står för regin.

– Jag är inte så förtjust i musikaler, men den här har en väldigt bra historia. Jag såg den i London och fastnade direkt. Det är ett litet kammarspel, med väldigt stora känslor, säger Peter Dalle.

Historien kretsar kring dragshowartisten Albin/Zaza och hans livskamrat Georges. De lever som föräldrar till Jean-Michel – Georges son från ett tidigare snedsteg – som just planerar giftermål med sin fästmö.

När fästmöns superkonservativa föräldrar ska komma på middag förstår Albin och Georges att de inte kan visa sig som den regnbågsfamilj de är. Albin tar på sig rollen som mor – klädd i kvinnokläder.

– Föreställningen handlar lika mycket om älska sig själv och stå upp för den man är, som att älska någon annan så mycket att man är beredd att göra om sig för den personens skull, säger Peter Dalle.

Ett tidlöst tema, men för att dramat i situationen ska kännas relevant har handlingen förlags till 1980-talet, då den homosexuella frigörelsen fortfarande var i sin vagga. Samtidigt menar Peter Dalle att den konservatism som Jean-Michels blivande svärföräldrar representerar lever kvar än idag.

– Om min dotter skulle säga att hon var lesbisk skulle jag nog ha problem med det, på samma sätt som jag skulle ha om hon blev tillsammans med någon som satt i rullstol, eller någon som var muslim.

Hur då problem?
– I och med att det är något jag själv inte har levt med så skulle jag oroas för hur hennes liv skulle komma att påverkas. Till en början. Sedan skulle den oron troligtvis släppa. Jag har inga betänkligheter inför homosexualitet, men de som säger att de inte har problem med någonting – de tror jag ljuger.

När musikalen hade Sverigepremiär i Malmö 1985 var det Jan Malmsjö som sjöng ledmotivet ”Vår bästa tid är nu”. I höst är det Loa Falkman som tar ton i rollen som Albin/Zaza. Han menar att han inte lär ha några svårigheter med att relatera till sin karaktär.

– Kärleken förenar oss. Kärleken till en medmänniska och en partner sedan många år, och kärleken till ett barn. Det är känslor som är universella och inget jag behöver fundera över – det finns i manus. Så länge manus är bra tänder jag till.

Vad tände du till på den här gången?
– Det är en förtjusande historia som samtidigt är otroligt sorglig. Jag har varit som en morsa till killen, och får inte vara med när han ska gifta sig. Självklart blir jag oerhört sårad. Och detta allvarliga drama behövs för att humorn ska ha något att spela mot. Komiken ligger i det oväntade. Finns där inget drama så blir det bara pajkastning, säger Loa Falkman.

Apropå pajkastning: filmen The Birdcage fick kritik för sina schabloniserade porträtt av homosexuella som glamourösa fjollor. Peter Dalle hoppas kunna plocka fram djupet i karaktärerna.

– Jag själv känner igen mig i det som Albin går igenom. Han har levt på att sälja bilden av sig själv som en ung, sexig kvinna och kan förfina sin yta till perfektion. Men han vaknar också varje morgon med faktumet att han börjar bli en gammal man. Jag har väldigt svårt att bli äldre. Med åldern förlorar man sådant man tagit för givet och byggt sin identitet på, alltifrån utseende till sina föräldrar.

Hur hinner du spegla det djupet på scen?
– En idé är att visa hur de vaknar nakna ihop, den där vardagslunken när man hasar runt hemma utan fasad. Men sätter du nakenhet på scen blir det genast väldigt starkt, så jag tror inte att jag får igenom det.

På något sätt vill Peter Dalle visa att kärleken mellan två människor inte begränsas av vare sig ålder eller kön.

– Kärlek är kärlek. Föreställningen kunde lika gärna ha hetat så, säger Peter Dalle.

I rollen som Georges ser vi Sven Nordin och komikern Per Andersson spelar parets uppassare, som själv drömmer om en karriär som dragshowartist. Suzanne Reuter, Joan Alderman, Maya Rung, Susanne Barklund och Ulf Eklund utgör resten av ensemblen.

La Cage aux Folles har premiär den 13 september 2012.